Skip to content

Digitalisering stöder utvecklingen av vägbeläggningsarbete

Publicerad 9.7.2018

I sommar leder Trafikverket flera intressanta försök som främjar digitalisering av vägbeläggningsarbete. Målet är att effektivera planerings- och genomföringsprocessen för vägbeläggningsarbete och förbättra slutproduktens kvalitet med hjälp av digitalisering. Med hjälp av försöken ser man snabbt vad som är möjligt att göra och kan planera den framtida utvecklingen.

Somrig landskap med färdig asfalt

I somras gjordes flera försök, t.ex. SL Asfaltti Oy:s pilotprojekt om ett ”System för kontroll av asfaltmassa i realtid”. Utgångsläget för arbetet var att ta reda på hur man kunde kombinera de utfallsdata som producerats av asfaltstationens styrsystem med kontrollsystemets data om asfaltmassan till en helhet, där alla parter som deltar i arbetet kunde hitta den information de behöver i realtid. Man undersökte också möjligheten att skicka en automatisk utfallsrapport enligt beställarens behov. 

Det här försöket, liksom också de andra, visade att sådana här lösningar är möjliga och hur de kan effektivera såväl företagets som beställarens arbete. Information om alla redan slutförda och pågående pilotprojekt finns här.

”Trafikverket hoppas att också de företag som ännu inte deltar i våra olika försök, skulle läsa rapporterna om försöken och framföra sina åsikter gällande utvecklingen av teknologin inom branschen. Även om arbetssätten kan verka arbetskrävande då systemen är i utvecklingsskedet och håller på att tas i bruk, så är det redan nu säkert att digitaliseringen kommer att effektivera verksamheten”, säger Katri Eskola, upphandlingsexpert på Trafikverket.

Tillverkarna av packningsutrustning visar sitt kunnande i Orimattila

Ett av de viktigaste arbetsskedena i tillverkningsprocessen av asfaltbeläggning är att packa asfaltmassan som spridits ut på vägen. I somras utförde NCC Industry Oy försöket ”Kontroll av packningsgraden vid vältning”, där man undersökte hur man kan säkerställa att packningsarbetet håller jämn kvalitet och rapportera om detta till beställaren via vältens mät- och styrsystem.  

I sommar spinner man vidare på detta viktiga ämne genom att ordna en mer omfattande undersökning och ett försök där företag som erbjuder denna teknologi har möjlighet att presentera sin utrustning på ett vägbygge i Orimattila i månadsskiftet juli-augusti. 

Det reserveras en egen sektion för varje företag, där packningsarbetet utförs med företagets egen utrustning. Trafikverket gör en undersökning om försöket som rapporteras till Tammerfors tekniska universitet i form av ett diplomarbete. 

”Vår anställda som gör sitt diplomarbete följer med händelserna och noterar vad varje företag har gjort inom sin sektion. Det tas borrprov vid varje sektion och utgående från dessa undersöks hur automatiskt rapporterade densitetsdata motsvarar hålrummet som uppmätts med hjälp av traditionella borrprov”, berättar Eskola. 

Företagen som anmält sig till försöket i Orimattila är Asfalttikone ABM Oy, Real Machinery, Wihuri Oy Witraktor, Volvo och Wirtgen. Försöket har väckt intresse bland branschfolket och även representanter från Trafikverket i Sverige kommer att delta.

Dessa försök ingår i delprojekt tre av Trafikverkets digitaliseringsprojekt  (Förutseende hantering av vägnätets skick). Försöken har utförts i samarbete med entreprenörer och ingår  i vägbeläggningsentreprenaderna som konkurrensutsatts av NTM-centralerna.

Ytterligare uppgifter:

upphandlingsexpert Katri Eskola, tfn 029 534 3507 eller [email protected]

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv