Skip to content

Byggandet av motorvägen E18 Forsby–Kotka har inletts

Publicerad 13.3.2012

13.3.2012 Mellan Forsby och Kotka byggs en grön motorväg som gör trafiken tryggare och smidigare. Byggnadsarbetet som inleddes i slutet av förra året framskrider i snabb takt och vägen är färdig i sin helhet 2014.

Motorvägen mellan Forsby och Kotka löser ett av de värsta problemen i trafiken på E18. Vägförbindelsen gör trafiken smidigare och tryggare.

-       På tio år beräknas man kunna undvika cirka 110 olyckor som leder till personskador och cirka 30 dödsfall. Trafikstockningar försvinner nästan helt och hållet och restiden mellan Forsby och Kotka blir omkring åtta minuter kortare, berättar projektdirektör Hannu Lehtikankare vid Trafikverket.

Arbetet som inleddes i november 2011 märks framför allt i Abborfors, Pyttis och Kotka där det också gjorts trafikarrangemangen.

-       Projektet har inletts i snabb takt längs hela väglinjen. Före midsommaren påbörjas byggandet av 38 nya broar. För närvarande sysselsätter vägbygget mer än 300 personer och i slutet av året kommer antalet anställda att vara cirka 600, berättar entreprenörens projektchef Kari Alavillamo vid konsortiet Pulteri.

Motorvägen öppnas delvis för trafik redan 2013 och i sin helhet 2014. Övriga vägarrangemang slutförs i slutet av 2015. Serviceproducent för projektet som utförs enligt livscykelmodellen är Tieyhtiö Valtatie 7 Oy och entreprenör är konsortiet Pulteri som bildats av YIT Rakennus och Destia.

Vägen byggs med respekt för miljön och enligt principerna för en grön motorväg

Trafikverket har beaktat miljön i omgivningen redan i planeringsskedet och förbättringsprojektet genomförs med respekt för miljön. Vägen har planerats i samarbete med projektet En grön motorväg som de östra landskapen, kommunerna och näringslivet i området har tagit initiativet till. Byggandets ekoeffektivitet, användningen av nya energiformer och återanvändningen av material styr byggnadslösningarna.

-       Elförbrukningen minskas med hjälp av intelligent styrning, solpaneler och LED-ljus. På laddningsställena för elbilar byggs skyddsrör för kablarna och trä används som byggnadsmaterial i broar och bullerhinder. Dessutom utnyttjas jordvärme som uppvärmningssätt i servicebyggnaderna, berättar Lehtikankare om de praktiska lösningarna.

Livscykelmodellen garanterar ett snabbt och effektivt byggande

Motorvägen E18 mellan Forsby och Kotka byggs enligt livscykelmodellen. Tack vare detta har projektet inletts snabbt och arbetet påskyndats.

-       Enligt livscykelmodellavtalet betalar beställaren Trafikverket serviceavgifter till serviceproducenten Tieyhtiö Valtatie 7 först när hela vägen som ska byggas har tagits i bruk eller när ett helt vägavsnitt som tas i bruk separat är färdigt. Trafikverket betalar alltså serviceavgifter till vägbolaget för de vägavsnitt som används, säger Lehtikankare när han beskriver principerna för upphandlingsmodellen.

Kostnadsberäkningen för vägbygget är cirka 340 miljoner euro. Det totala värdet av serviceavtalet, som omfattar planering, byggande, finansiering och underhåll fram till 2026, är cirka 623 miljoner euro.

Information om projektet kommer att ges regelbundet och mångsidigt. Infomöten för invånarna ordnas den 28 mars 2012 i Pyttis och Lovisa. I Pyttis hålls mötet på skolan Huutjärven koulu (Huutjärvivägen 56) kl. 16.30–18.00. I Lovisa hålls mötet på Lovisanejdens högstadium (Brandensteinsgatan 27) kl. 19.00–20.30.

Ytterligare information om projektet E18 Forsby–Kotka finns på adressen www.liikennevirasto.fi/e18

Projektets innehåll

  • Projektet börjar vid anslutningen till riksväg 6 i Forsby och slutar vid Kyminlinna i Kotka där den nuvarande motorvägen börjar. Vidare byggs trafiktelematik över en längre sträcka i båda ändorna av projektet.
  • Riksväg 7 (E18) byggs om till motorväg mellan Forsby i Lovisa och Kyminlinna i Kotka.
  • Sammanlagt 6 nya planskilda anslutningar byggs: Lovisa östra, Strömfors, Abborfors, Pyttis, Broby och Heinlax. Dessutom ska Lovisa västra och Sutela planskilda anslutning förbättras.
  • I Abborfors byggs en bergstunnel vid Marknadsbacken.
  • Trafiktelematik, till exempel föränderliga hastigheter, varningsmärken och infotavlor, byggs från Borgå till anslutningen vid riksväg 15 till Rantahaka i Kotka över en sträcka på ungefär 83 kilometer.
  • Projektet omfattar sammanlagt 56 broplatser där 68 broar byggs. Av broplatserna är 14 vattendragsbro-, 26 korsningsbro- och 5 grönbroplatser. Antalet underfartsgångar för djur är 4 och underfartstunnlar för gång- och cykeltrafik är 7.
  • Trafikverket låter i samarbete med Kotka stad bygga förbättringen av de planskilda anslutningarna i Kyminlinna och Jumalniemi i Kotka och effektivare bullerskydd mellan Karhula och Rantahaka som ett separat projekt.

Byggandet i siffror

  • Schaktning: 3,5 miljoner kubikmeter eller 700 000 lastbilslaster
  • Jordmassa som flyttas: 4,4 miljoner kubikmeter eller 590 000 lastbilslaster
  • Till broar, motorvägstunnlar, pålningsplattor och andra konstruktioner 70 000 kubikmeter betong och 7 miljoner kg armeringsstål
  • Byggplatsen sysselsätter för närvarande cirka 300 personer. I slutet av 2012 och 2013 kommer antalet anställda att vara cirka 600.

Under projektet E18 Forsby–Kotka byggs riksväg 7 (E18) om till motorväg mellan Forsby i Lovisa och Kyminlinna i Kotka. Målet med projektet är att göra trafiken smidigare och tryggare. Projektets tjänsteproducent är Tieyhtiö Valtatie 7 Oy och byggarbetet utförs av työyhteenliittymä Pulteri, ett konsortium som bildats av YIT Rakennus och Destia.  En del av motorvägen öppnas för trafik redan 2013 och hela motorvägen 2014. Vägarrangemangen är helt färdiga i slutet av 2015. www.liikennevirasto.fi/e18


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv