Skip to content

Trafikledsverket medverkade i en nordisk undersökning om vägdamm

Publicerad 20.4.2020

Undersökningen fokuserade på vägdammets sammansättning och faktorer i anslutning till dess uppkomst. Dessutom undersöktes hur utsläppen kunde minskas. Det gränsöverskridande forskningssamarbetet kring vägdamm fortsätter även i framtiden.

Bild av en vägdamm.
Bild: Hanna Ackley
 

Vägdammet påverkar luftkvaliteten anmärkningsvärt i synnerhet i de nordiska länderna, där man på grund av naturförhållandena tidvis använder dubbdäck under vintersäsongen och är tvungen att salta och sanda vägarna. Exponering för partikelformiga luftföroreningar orsakar allvarliga men för hälsan i större omfattning än alla andra miljöfaktorer sammanlagt i de utvecklade länderna. Även om förhållandena är ganska likadana har olika länder olika sätt att sköta vägnätet och motverka halka under vintersäsongen. 

Inom NorDust-projektet (Nordic Road Dust Research Project) undersökte norska, svenska och finländska experter för första gången tillsammans vägdammets sammansättning och olika faktorers inverkan på uppkomsten av det, modelleringen av vägdamm samt hur utsläppen kunde minskas. 

"I samband med projektet ordnades mätkampanjer i Helsingfors, Vanda och Stockholm både på gator och testbanor, och dessutom undersöktes rengöringen av vägdammet. I undersökningen testades också effekten av sandning, olika hastigheter och tunnlar på luftkvaliteten och vägdammet. I Stockholm undersöktes också hur bilarnas rörelser i sidled på körbanan påverkar vägdammet", berättar Soile Knuuti, sakkunnig inom miljöfrågor på Trafikledsverket, som medverkade i projektet. 

"Att bilarna rör sig bort från det normala körspåret river upp mer damm i luften på våren, vilket alla säkert har märkt.”

Som ett resultat av samarbetet ökade kunskapen om vägdammet och dess sammansättning samt om hur nya dubbdäck påverkar vägdammet och inandningsbara partiklar (PM10). Dessutom erhölls ny information om mätning av vägdamm och rengöringsmetodernas effektivitet. Utifrån den erhållna informationen förbättras den tidigare utvecklade NORTRIP-modellen (NOn-exhaust Road Traffic induced Particle emission Modelling). Samarbetet kring forskningen om vägdamm fortsätter inom NorDust2-projektet, där förutom de tidigare nämnda länderna även Island deltar. 

Läs hela NorDust-rapporten här

Mer information:
sakkunnig, miljö, Soile Knuuti, tfn 029 534 3978, [email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv