Skip to content

Planering är mycket mer än projektplanering

Publicerad 8.1.2016

Planering av väg-, järnvägs- eller farledsprojekt är endast en del av den helhet som planering utgör; nu går man allt mer in för att planera fungerande helheter. "Planering leder ganska sällan till stora investeringar i utveckling. De behövs då när inga andra åtgärder räcker till", säger Rami Metsäpelto, överdirektör för sektorn Planering och projekt vid Trafikverket.

Trafikverket förnyade sommaren 2015 sin organisation genom att skapa sektorn Planering och projekt, vars uppgifter sträcker sig från planering av trafiksystem till planering av väg-, järnvägs- eller farledsprojekt samt genomförande av utvecklingsinvesteringar som riksdagen beslutat om.

– Förnyelsen av organisationen var motiverad, för det ledde till att planering och genomförande kom närmare varandra. Samtidigt påbörjades en förnyelse av planeringsprocessen och innehållet, säger Rami Metsäpelto.

Metsäpelto, som i egenskap av mångårig representant för trafikmyndigheten börjat leda sektorn betonar vikten av att optimera helheten. Trafikverket har som organisation mycket goda möjligheter till detta, för nu finns hela den brokiga mångfalden av trafikformer under samma tak.

- Naturligtvis finns det behov av att utveckla trafiknätet även inom enskilda trafikformer. Till exempel skulle det finnas behov av att fortsätta säkerställandet av en del av bannätets trafikförmedlingsförmåga samt elektrifieringen av banavsnitt som är viktiga för industrin och en ökning av axelbelastningen. Näringslivet förorsakas onödiga logistiska extra kostnader när ett ellok måste bytas ut mot ett dieseldrivet mitt under en resa, säger han.

Nu när de industriella investeringarna i Finland visar tecken på att återhämta sig för första gången på länge, kommer en av Trafikverkets uppgifter enligt Metsäpelto att vara att se till att den infrastruktur som behövs är i skick när en fabrik färdigställs eller en investering är klar.

– Vi ser våra roller snarare som partner inom infrastruktur som kan erbjuda möjligheter. Till exempel i fråga om bioproduktfabriken i Äänekoski har vi strävat efter att se till att trafikinfrastrukturen i hela kedjan fungerar så bra som det bara är möjligt med hjälp av den finansiering som finns tillgänglig.

Från små förbättringar till stora investeringar.

Enligt Metsäpelto bör man tänka på trafiksystemet ur många synvinklar och som en helhet, vars huvuddelar består av att säkerställa att industrin hålls konkurrenskraftig och människors rörlighet.

– Förnyelsen av planeringsprocessen framhäver mångsidigheten hos de medel som här behövs.

Metsäpelto påminner också om att det är viktigt att påverka markanvändningen.

– En av våra viktigaste uppgifter är att påverka markanvändning och planläggning bland annat via regionalt trafiksystems- och markanvändningsarbete, så att det inte uppkommer onödigt behov av rörlighet. Med andra ord har även vi som mål att arbetsplatser och bostäder ligger på ett förnuftigt avstånd från varandra, säger Metsäpelto.

Trafikverkets roll i projektplaneringsskedet är att fungera som beställare i järnvägs- och farledsprojekt och att handleda NTM-centralernas arbete i vägprojekt.

– En förbättring av det existerande trafiknätet kan innebära att man till exempel förbättrar trafikförmedlingsförmågan och säkerheten på en väg eller en järnväg. Till exempel i ett utvecklingsprojekt gällande stambanan på banavsnittet Helsingfors-Riihimäki bygger man kompletterande spår och gör ändringar i trafikplatser. På så sätt kan man öka man utbudet av tåg i lokaltrafiken, minska störningar i trafiken och förbättra punktligheten. Samtidigt skapas förutsättningar för en mer intensifierad markanvändning vid huvudbanan.   

Rami Metsäpelto anser det viktigt att öppet och fördomsfritt överväga alla metoder när det gäller att utveckla trafikförhållandena.

– Vi är inte ensamma i det här, det finns många aktörer. Det är därför viktigt att samarbeta på lång sikt och ha en aktiv växelverkan, säger han.

Text: Vesa Tompuri


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv