Skip to content

Pilotprojekter för kommunicerande bilar öppnar nya framtidsvyer

Publicerad 12.8.2015

Kvalitetskraven på trafiksäkerhetsinformation och intelligenta tjänster inom vägtrafiken kommer under de närmaste åren att skärpas för att motsvara EU-direktiven. Användarnas förväntningar på och behov av fungerande trafiktjänster har också ökat. Det nordiska pilotprojektet för kommunicerande bilar är ett steg mot en säkrare och intelligentare trafikmiljö.

Trafikverket, Trafiksäkerhetsverket Trafi och Nokia HERE undertecknade 29.6. ett treårigt avtal för att genomföra pilotprojektet NordicWay, Coop. I testet förmedlar bilarna snabbt via mobilnätet trafiksäkerhetsinformation t.ex. om hinder på vägen, väderleksförhållanden, halka och olyckor på just den aktuella vägsträckan. Förarna som frivilligt ansluter sig till testet laddar ner mobilapplikationen till sin mobiltelefon och via den förmedlas sedan informationen mellan de olika fordonen.

Man hoppas att projektet ska främja trafiksäkerheten och -tjänsterna och öppna nya kommersiella möjligheter.
- Då nya tjänster utvecklas skapas möjligheter för ny affärsverksamhet, vilket gynnar speciellt exporten. I pilotprojektet utgår man ändå från trafiksäkerheten. Man vill åstadkomma bättre tjänster för passagerarna och säkrare transporter, berättar Ilkka Kotilainen, projektchef för pilotprojektet vid Trafikverket.

I pilotprojektet förmedlas informationen i mobilnätet mycket snabbt. Då föraren t.ex. upptäcker ett hinder på vägen så meddelar han om detta via applikationen, varvid informationen blixtsnabbt når bilarna i närheten och trafikcentralen.


Det nordiska samarbetets målsättning är att automatisera trafiken

Pilotprojektet är en del av programmet Fonden för ett sammanlänkat Europa som är under beredning och i vilket NordicWay-projektet ingår. Förutom Finlands vägmyndigheter deltar också vägmyndigheterna i Sverige, Norge och Danmark i pilotprojektet för att samordna de intelligenta transportsystemens nätverkskorridorer.

I projektets första skede säkerställer man systemets tekniska beredskap. Det andra skedet inleds våren 2016 då man utför ett test i större skala i vägnätet E18 på sträckan Helsingfors - Åbo (inklusive vägsträckorna på Ring I och Ring III). Projektet färdigställs och resultaten redovisas före slutet av 2017.

Pilotprojektet är ett steg mot den framtida trafikmiljön.
- Nordic Way -projektet förbereder för sin del oss på vägtrafikens automatisering, konstaterar Marko Sillanpää, vägtrafikdirektör vid Trafi.

Projektet innebär en viktig öppning, då man också undersöker och skapar förutsättningar för vägtrafikens automatisering. Trafi välkomnar projekt där vägtrafikens automatisering främjas, eftersom vi systematiskt undanröjt hinder för utförandet av automatiseringstest. Jag hoppas att NordicWay lockar nya automatiseringstest till Finland, tillägger Sillanpää.

Enligt Sillanpää är det viktigt att man testar hur det finländska mobilnätet lämpar sig för sådant bruk.
- I motsats till vad som är fallet t.ex. i Mellaneuropa, så är NordicWay inte bundet till vissa trafikleder eller någon viss väginfra. Det behövs alltså inga dyra investeringar i väginfra innan man kan sätta igång med själva testningen. Om testet visar att det fungerar så kan samma verksamhetsmodell tas i bruk i hela landet, säger han.


Användarnas feedback är viktig

Det behövs ett stort antal provanvändare för testningen. Största delen av provanvändarna är transportföretag, såsom buss- och taxiföretag.
- Därtill behövs det arbetstagare och arbetspendlare från olika företag. Bland dessa borde det finnas ett stort antal helt vanliga kunder och väganvändare, berättar Kotilainen.

Det centrala för projektet är samarbetet med människorna och den respons vi får av dem.
- Det är mycket viktigt för oss att ta reda på hur testningen påverkar trafikbeteendet.
Väsentligt är att också undersöka hur man upplever tjänsten och om man vill använda den. Det viktigaste är ju att den är till nytta för människorna, betonar Kotilainen.

Efter det treåriga pilotprojektet börjar man kartlägga fortsättningen på projektet.
- Om det visar sig att man på detta sätt kan förbättra trafiksäkerheten är det möjligt att projektet utvidgas för att användas i större utsträckning. I fortsättningen kunde det utvidgas till att omfatta hela Finland och då det är fråga om ett samnordiskt projekt så kunde det i framtiden användas också mellan de nordiska länderna. Helhetsbilden skapas av det nordiska samarbetet.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv