Skip to content

Nya mobilitetsmodeller på seminariet Trafiken nu

Publicerad 21.1.2016

Trafikverket ordnade torsdag 14.1 seminariet Trafiken nu för sina intressegrupper, där nya mobilitetsmodeller lyftes fram och nästan 300 sakkunniga diskuterade branschens framtid. Seminariet öppnades av trafik- och kommunikationsminister Anne Berner.

Teman för seminariet var digitalisering, automatisering och MaaS (Mobility as a Service), det vill säga mobiliteten som tjänst. Dessutom bekantade man sig med Aurora, NordicWay och lagstiftningsprojektet gällande trafiken.

I sitt öppningsanförande betonade minister Berner att automatisering, elektronisering, tjänstefiering och digitalisering alla är faktorer som det lönar sig att utnyttja. "Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras", summerade Berner temat för seminariet.

Jan Juslén, direktör vid Trafikverkets verksamhetsområde Trafik och information, poängterade i sitt anförande att information kommer att utgöra grunden för trafiktjänsterna. Juslén lyfte fram att särskilt den yngre generationen förväntar sig individuella trafiktjänster.

Trafikverket har i stor utsträckning öppnat sina datalager under de senaste åren. Tomi Lapinlampi, sakkunnig inom öppna data, berättade att Finland är ett föregångsland i fråga om öppna data inom järnvägstrafiken, i Europa ligger bara Storbritannien före oss.

Utvecklingschef Asta Tuominen betonade också ett mångsidigt urval av tjänster: "Finland är en föregångare i fråga om MaaS. I framtiden är det säkert möjligt att få trafiktjänster från dörr till dörr – med en bokning, ett användarnamn och en betalning."

Myndigheten har en möjliggörande roll

Vid seminariet nämndes också de möjligheter som automatiseringen erbjuder trafiksäkerheten samt hur öppna data möjliggör innovationer, såsom olika applikationer. Trafikverkets projektchef Ilkka Kotilainen lyfte fram projektet Nordic Way och möjligheterna att testa kommunikation mellan fordon med frivilliga förare i april.

Susanna Metsälampi från kommunikationsministeriet redogjorde kort för lagstiftningsprojektet, vars syfte är att säkerställa att lagstiftningen inte utgör ett hinder för digitalisering, innovationer och nya försök. Projektet är ett konkret exempel på myndighetens möjliggörande roll.

"Enligt min uppfattning är det inom digitalisering fråga om att samma kapacitet används effektivare och intelligentare", sade Reija Viinanen, verkställande direktör för Tunturi-Lapin Kehitys ry. Viinanen framförde norra Finlands synpunkt vid seminariet som ordnades i Helsingfors, när hon talade om trafikförhållandena i Lappland och det pågående Aurora-projektet. Projektet består av delprojekt, som kommer att bilda ett enhetligt testområde för intelligent trafik i Fjällappland.

Paul Zanelli, Chief Technical Officer, Transport Systems Catapult, visade visioner för nya trafikmodeller via video. Zanelli betonade betydelsen av bättre kunderfarenhet i trafiken och pålitliga tjänsteleverantörer för att människorna ska våga och vilja dela data.

"Det är viktigt att Trafikverket ser till att infrastrukturen hålls i skick, men data är i dagens läge en lika viktig byggkloss som till exempel asfalt när man bygger infrastruktur", betonade generaldirektör Antti Vehviläinen som avslutning på seminariet. Trafikverket understöder en försökskultur och vill svara på förändringarna i samhället. Enligt Vehviläinen är utgångspunkten att lyssna på kundernas behov och bemöta dem.

Knappt 300 personer deltog i seminariet och åhörarna deltog flitigt både på seminariets diskussionsvägg och på Twitter. Du kan följa diskussionen om seminariet på Twitter @Liikennevirasto med taggen #liikenne2016.

Bilder från seminariet

Du kan titta på bilder från seminariet nedan.

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv