Skip to content

Löv, björnar, havsvatten – höstens natur syns i banunderhållets årsklocka

Publicerad 20.9.2018

Hösten för med sig väderutmaningar för järnvägen, som man försöker förutse på olika sätt. Likväl står man ibland hjälplös inför naturens krafter. När till exempel en björn som ska gå i ide eller havsvatten stiger upp på banan, kan det orsaka fördröjningar i tågtrafiken.

Havsvatten på banan

Bild: Markku Nummelin

Den så kallade spårhalkan orsakar också förseningar, speciellt på kustbanan mellan Alberga och Björkgård. Detta beror på att det längs banavsnittet växer mycket lövträd, vars löv blåser ner på rälsen. Problem med löv förekommer också annanstans, till exempel på stambanan vid Jokela.

”Löven på rälsen förvandlas till en oljeaktig massa när de krossas av tågens hjul. Rälsen blir därför hal och friktionen försvinner. Speciellt svår blir situaionen om den här lövmassan fryser under frostnätter”, berättar trafikchef Rauno Helander på Trafikverkets bantrafikcentral.

Alla tåg är försedda med automatiskt tågskydd (ATP) som övervakar tågets hastighet, reagerar på avvikkelser på rälsen och automatiskt stannar tåget om en fara registreras. Vid spårhalka kan tågets bromsar slira vid lövmassan och då stannar ATP tåget, eftersom systemet antar att det har uppstått en fara. När ATP-systemet har stannat tåget och dragkraften är borta, tar det en stund för tåget att starta upp igen. Därför orsakar spårhalkan förseningar.

I godstrafiken kan spårhalkan leda till att de tunga tågen stannar i långa uppförsbackar. Om detta händer, stör det försenade godståget också banavsnittets passagerartrafik, eftersom största delen av banorna är enkelspåriga.

”Trafikverkets underhåll känner till på vilka platser och vid vilka tidpunkter problem brukar uppstå, så vi försöker enligt bästa förmåga förebygga problemen. I praktiken rengör vi nattetid rälsen med slipmaskiner i närtrafikområden för att avlägsna lövmassan och förbättra friktionen. För godstrafikens del förbättras friktionen i långa uppförsbackar med friktionsgel, i synnerhet i östra Finland ”, säger direktör Markku Nummelin på Trafikverket.

Stigande havsvatten och sten ger problem

Det omväxlande vädret leder ibland till att havsvatten översvämmar banan. Detta hände förra hösten på banan i Viheriäinen i Reso. 

”Vi har kartlagt de mest kritiska områdena för översvämningar och i de framtida förbättringsarbetena ska vi bättre än tidigare beakta behovet av att höja rälsen ur detta perspektiv”, konstaterar Nummelin.

Lokala översvämningar kräver också att man granskar järnvägsslänten vid bland annat berg- och jordskärningar så att ingen sten eller jord hamnar på rälsen. 

”I början av hösten hade en stor sten rullat ut på banområdet på banavsnittet Jyväskylä-Haapamäki och vi tvingades avbryta tågtrafiken medan stenen avlägsnades”, berättar Nummelin.

Renar, hjortar och älgar

Men det finns fler utmaningar. Årligen blir över hundra renar och omkring tvåhundra älgar och hjortar påkörda av tåg. I statistiken syns också en och annan björn.

”På vintern kan många renar röra sig samtidigt på banan, eftersom det är lättare för dem att gå längs banan än i snön. En ren stör inte tågtrafiken så mycket, men en större hjord eller till exempel älgar och björnar kan orsaka konstruktionsskador på tågen”, säger Helander och fortsätter: ”En sådan krock kan i värsta fall leda till att resan fortsätter med buss, om tåget inte längre kan köra”.

Information om störningar i tågtrafiken finns på följande kanaler:
trafikverket.fi
Vr.fi
Twitter: @rataliikenne

Mer information:
direktör Markku Nummelin, tfn 029 534 3971, [email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv