Skip to content

Höga förväntningar på framtidens trafikleder

Publicerad 11.4.2019

Den största och mest aktuella frågan i år för trafikplaneringen är den riksomfattande, 12-åriga trafiksystemplanen. Beredningen av planen påbörjas under ledning av kommunikationsministeriet genom parlamentarisk styrning när den nya riksdagen inlett sitt arbete. Beslutet om den riksomfattande trafiksystemplanen är avsett att fattas våren 2020. Beredningsprocessen kommer därför att bli intensiv.

”Trafikledsverket deltar särskilt i egenskap av expert på underhåll och utveckling av trafiknäten. Vi deltar aktivt i såväl beredningen som genomförandet av planen”, berättar Mirja Noukka, branschdirektör för planering av transportnätverk. 

De som använder trafiklederna förväntar sig att de befintliga lederna förblir i skick och att de förbättras. Detta sker ändå inte utan betydande tilläggsinsatser. ”Inom ramen för planeringen försöker vi till exempel beskriva stora behov av grundläggande reparationer som kräver tilläggsfinansiering.” 

Hållbart på spår och cykel

Utöver det befintliga trafikledsnätets skick ska främjandet av hållbar och koldioxidfri rörlighet samt de avsevärda utvecklingsförväntningarna särskilt på spårtrafiken beaktas. Utöver spårtrafiken riktas också höga förväntningarna till infrastrukturen för andra hållbara transportsätt, såsom gång och cykling.

”Spårtrafikens renässans har ställt oss inför en verkligt intressant utmaning. Utöver behoven av grundläggande reparationer på det befintliga bannätet behövs bland annat även ökningar av axellasterna, ytterligare elektrifiering av bannätet och nya spår i det befintliga bannätet. I diskussionen ingår dessutom helt nya, snabba spårförbindelser för persontrafik”, konstaterar branschdirektör Noukka. 

Sett till helheten stiger kostnaderna för dessa önskemål till tiotals miljarder euro.”Jag välkomnar verkligen alternativa modeller som kompletterar budgetfinansieringen, till exempel projektbolag.”

En annan typ av men ett inte alls mindre behov är utvecklingen av bra infrastruktur för gång och cykling i syfte att främja hållbar rörlighet, särskilt i tätorter, och smidiga övergångar från en transportform till en annan i knutpunkter, till exempel genom stöd för anslutningsparkering och cykelparkering. I dagsläget pågår också många utvecklingsprojekt för stationsregionerna. Genom dessa projekt placeras boende och arbetsplatser i närheten av goda trafikförbindelser.

Infrastrukturinvesteringar är av mycket beständig karaktär. Samtidigt genomgår världen en stor brytningsperiod på grund av såväl digitaliseringen och automatisering och tjänstefiering av trafiken som omvälvningen i riktning mot hållbarare rörlighet. ”Hur kan vi satsa på rätt saker? Det här är en otroligt intressant utmaning och ekvation – en verklig nyckelfråga för planeringen”, säger branschdirektör Mirja Noukka.

Mirja Noukkas axplock: tre aktuella frågor för trafikplaneringen

  • Den riksomfattande trafiksystemplanen som omspänner 12 år
  • Spårtrafiken
  • Hållbar rörlighet

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv