I framtiden förväntas automatiseringen av vägtrafiken förbättra trafiksäkerheten, minska utsläppen från vägtrafiken och möjliggöra smidigare trafikströmmar.
"Vi finländare har kunnandet som krävs för att svara på de utmaningar som vinterförhållandena ställer på den automatiserade trafiken. Med det här forskningsprojektet kan vi visa prov på vårt kunnande också inom den internationella diskussionen om automation. Det finns snö i Finland i genomsnitt mellan tre och åtta månader varje år, och automatiserade fordon ska kunna köra tryggt också under denna period. Det behövs till exempel ännu mer exakt positionering och exakta kartor än i dag för att bestämma fordonets position när vägytan är täckt av snö och is", understryker ledande expert Anna Schirokoff på Trafi.
Intelligent infrastruktur producerar information
Framtidens intelligenta infrastruktur producerar information för fordonens bruk. Projektet undersöker positionering av fordon på två sätt: utifrån kart- och satellitinformation och med hjälp av kantstolpar och plogningsmärken som placerats längs vägkanten.
"Målet är att ta reda på hurdana plogningsmärkena och kantstolparna borde vara och var de borde stå för att ett automatiserat fordon ska kunna bestämma sin position på vägen med hjälp av dem", berättar Trafikverkets projektchef Ilkka Kotilainen.
Snön och isen i Norden medför utmaningar för automatiserade fordon
Projektets andra högprioriterade område är att undersöka styrning av fordon på distans i svåra förhållanden samt skickande av automatiska säkerhetsmeddelanden till förare och fordon om störningar och svåra förhållanden i trafiken.
"Utöver meddelandena om störningar har ett automatiserat fordon i vissa situationer också nytta av styrning på distans. Till exempel logistikföretag kan i framtiden använda denna funktion som en del av distansövervakningen av sina lastbilar", fortsätter Anna Schirokoff.
Forskningsprojektet Arctic Challenge finansieras av Trafikverket och Trafi. Projektet är en del av Aurora-projektet för intelligenta vägar som Trafikverket finansierar samt av Europeiska unionens projekt NordicWay2, som delfinansieras genom fonden för ett sammanlänkat Europa CEF. Forskningsprojektets testveckor ordnas på det 10 km långa testavsnittet på den intelligenta vägen Aurora Rv21 (E8) under åren 2017–2019. Projektet är en del av Liikennelabra-samarbetet. Som avtalspartner i forskningsprojektet medverkar Dynniq Finland Oy, Indagon Oy, Infotripla Oy, Lapin Ammattikorkeakoulu Oy, Roadscanners Oy, Sensible 4 Oy och Teknologiska forskningscentralen VTT.
Ytterligare information:
Anna Schirokoff, ledande sakkunnig, Trafi, fö[email protected], tfn 029 5345 268
Alina Koskela, projektchef, Trafikverket (Aurora-testområdet) fö[email protected], 029 534 3170
Ilkka Kotilainen, projektchef, Trafikverket, fö[email protected], +358 50 311 8016
Twitter: