Skip to content

Finland får världens första arktiska ekosystem för att testa intelligent trafik

Publicerad 28.10.2015

De stora trenderna inom den digitala revolutionen, såsom automation, elektronisering och mobilitet som tjänst, kommer att omvälva trafiksektorns strukturer under de närmaste åren. I Fjällappland etableras ett internationellt unikt, databaserat testområde och kunskapscentrum för automatisering inom intelligent trafik.

-Finland har möjlighet att profilera sig som en global föregångare på tillväxtmarknaderna för intelligent trafik genom att erbjuda vintertestområden för utvecklingsprojekt inom automatiserad trafik och mobilitet som tjänst, säger Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen. 

Detta är vad man strävar efter i Auroraprojektet, som offentliggjordes vid världsutställningen om intelligent trafik i Bordeaux förra veckan. Projektet ger de finska myndigheterna möjlighet att främja robotik och intelligent automatisering inom trafiken.

Man kan till exempel vid turistcentra i Fjällappland sköta mobilitetstjänsterna delvis med förarlösa fordon, som framförs med hjälp av information i anknytning till vägen, väglaget och trafiken. Pilotprojektet för mobilitet som tjänst börjar i Ylläs i vinter.

- Målet med Aurora är att främja en ny slags dimension när vi genomför vår arktiska strategi. Samtidigt kan vi erbjuda nationella och internationella aktörer en finslipad test- och arbetsplattform samt nya affärsverksamhetsmöjligheter för finska små och medelstora företag, berättar projektets ledare Reija Viinanen, verkställande direktör för Tunturi-Lapin Kehitys ry.

Delprojekten inom Aurora påbörjas i höst som separata helheter, som senare integreras för att bilda ett enhetligt testområde för intelligent trafik. I delprojekten koncentrerar man sig på intelligent automatisering av trafiken, digital trafikinfrastruktur, intelligent hantering av trafikledsegendomen och mobilitet som tjänst. Testområdet för intelligent automatisering av trafiken omfattar testning på både avgränsade testområden och landsvägar.

- Den digitala revolutionen har lett till att bilindustrin utvecklar helt nya koncept.  I Europa är bilindustrin den största investeraren inom den privata sektorn. Bilindustrin investerar uppskattningsvis 70 miljarder euro i forskning och utveckling fram till 2030. Antalet förarlösa bilar på de globala marknaderna antas då uppgå till 44 miljoner, säger Viinanen.

Nyckelaktörerna i fråga om planeringen och genomförandet av Auroraprojektet är utöver Tunturi-Lapin Kehitys ry också Trafikverket, kommunikationsministeriet, Trafiksäkerhetsverket Trafi, Lantmäteriverket, Meteorologiska institutet, ITS Finland ry, HERE, Roadscanners Oy och Lapland Proving Ground Oy.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv