Skip to content

Elektrifieringen av Nystadsbanan är en investering i industrins konkurrenskraft och det inhemska näringslivet

Publicerad 11.9.2018

Med elektrifieringen av banavsnittet mellan Åbo och Nystad strävar man efter mera tillförlitliga transporter och bättre konkurrenskraft för den finska industrin. Trafikverket elektrifierar banavsnittet som blir klart senast 2021.

I år har det gått femtio år sedan den första provkörningen på elektrifierad järnväg i Finlands bannät. För närvarande finns det nästan 5900 kilometer trafikerat bannät i Finland, varav cirka 3300 kilometer består av elektrifierade avsnitt. Just nu pågår nya elektrifieringsprojekt på avsnitten Björneborg-Mäntyluoto (20 km) och Åbo-Nystad (70 km).

Elektrifieringen av Nystadsbanan är ett projekt som genomförs genom riksdagens beslut och för vilket har beviljats fullmakt i statsbudgeten. Orsaken till beviljandet av fullmakt var viljan att stöda det inhemska näringslivet genom effektiva godstransporter.

Pekka Rautoja, projektchef vid Trafikverket, säger att banprojektet i Nystad främjar näringslivets konkurrenskraft och ökar säkerheten i godstrafiken. ”Tidigare har man varit tvungen att stanna på Åbo järnvägsstation med transporter av farligt gods för att byta elloket till ett diesellok för det icke elektrifierade järnvägsavsnittet”, säger Rautoja.

”Tack vare elektrifieringen slipper vi lokbytet och behöver inte längre låta farliga ämnen stå på stationen i omedelbar närhet av bostadshus.”

Konkurrenskraft genom smidiga transporter

Särskilt gödselföretaget Yara Suomi Oy, vars största råvaru- och produkttransporter görs på järnväg i Finland, drar nytta av elektrifieringen av Nystadsbanan. Företaget transporterar dagligen sina produkter mellan verksamhetsställena i Finland och importerar råvaror från bland annat Ryssland.

Yaras operativa chef Lasse Oksanen hoppas att elektrifieringen ska resultera i säkrare och snabbare logistik: ”Hela vår produktion grundar sig på smidiga transporter. Råvarorna och produkterna måste fås punktligt till kunderna och för vidare bearbetning, annars lider hela leveransprocessen.”

Oksanen tror att övergången till elmateriel kommer att öka såväl industritransporternas tillförlitlighet som deras kostnadseffektivitet. ”Hittills har det behövs tre diesellok för att dra ett fullastat råvarutåg, men efter slutfört projekt kan dessa ersättas med ett eldrivet lok”, säger Oksanen. ”Elektricitet som bränsle är dessutom förmånligare, så elektrifieringen sänker kostnaderna för våra transporter och effektiverar lokanvändningen”.

Elektrifiering gynnar både näringslivet och miljön

Den inhemska industrins konkurrensställning förbättras med hjälp av kostnadseffektiv och tillförlitlig logistik. Om kostnaderna för industritransporterna hålls på en rimlig nivå, kan produktionen bevaras i Finland också i fortsättningen. Genom att byta ut de allt äldre dieselloken ökar man transporternas tillförlitlighet och därigenom också konkurrenskraften. ”Den allt äldre dieselmaterielen kan utgöra en riskfaktor för punktliga transporter”, konstaterar Lasse Oksanen. ”Elloken är av nyare produktion och säkrare med tanke på framtidens transporter.”

Också med tanke på miljön är elektrifiering en hållbarare lösning än dieselmateriel. Yara strävar efter att transportera stora råvaruflöden på järnvägen och för det erbjuder elmaterielen mera flexibla lösningar. ”Framtiden måste garanteras för industrins järnvägstransporter då man så småningom vill frångå fossila bränslen”, säger Oksanen. ”Elektrifieringen av Nystadsbanan är en investering i såväl Finlands näringsliv som i miljön.”

Elektrifieringen av Nystadsbanan blir klar 2021.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv