Skip to content

Alla resenärer har glädje av Ringbanans tillgänglighetslösningar

Publicerad 12.8.2015

Med hjälp av tillgänglighetslösningarna vill man underlätta resandet särskilt för synskadade och personer med nedsatt rörelseförmåga. Ett stort antal övriga resenärer får därtill njuta av större resekomfort och kan röra sig smidigare i de ljusa och öppna utrymmena försedda med vägledande skyltar och markeringar.

Ledstångar på två olika höjder, information i punktskrift på dem och taktila knoppar som varnar synskadade för trappor på den hinderfria rutten.

Ringbanan som öppnades för trafik i juli binder samman Vandaforsens bana med huvudbanan via Helsingfors-Vanda flygplats. I det första skedet tog man i bruk fem nya stationer: Veckal, Kivistö, Aviapolis, Flygplatsen och Lejle. Därtill har det också byggts reserveringar för stationer i Petas, Vinikby och Rödsand.

Ringbanans tillgänglighetslösningar skapar ett offentligt utrymme som är öppet för alla passagerarkategorier. Både den nationella och EU-lagstiftningen om jämlikhet och likvärdigt bemötande samt fri rörlighet på EU-området ligger till grund för detta.

T.ex i EU:s förordning om passageraransvar samt i förordningen som gäller tillgängligheten inom järnvägssystemet för personer med funktionsnedsättningar och personer med nedsatt rörlighet, föreskrivs att kollektivtrafiken ska vara likvärdigt tillgänglig för alla. Enligt Arja Aalto, persontrafiksakkunnig, är genomförandet av tillgänglighetslösningarna en noggrannt reglerad process.

- En oberoende europeisk instans (Notified Body) från Italien övervakade att föreskrifterna följdes både under planerings- och byggskedet. Den utomstående instansen kontrollerade de tillgängliga rutterna och till sist beviljade Trafi tillstånd för ibruktagande.

Rutten är hinderfri från början till slut

Med hjälp av tillgänglighetslösningarna vill man erbjuda synskadade och personer som bl.a. rör sig med rullstol en rutt utan hinder ända från ankomsten till stationen. Rutten kan gå från stationsområdets taxistolpe, busshållplatsen eller parkeringsplatsen till en ingång som lämpar sig för personer med rörelsehinder, till informationsdisken,
biljettförsäljningskiosken, vänthallen, en plattform eller flygplatsen.

- Servicenivån uppnås genom ett samspel mellan den rullande materielen och de inbyggda styrsystemen. Det går bra att med rullstol stiga på VR:s låggolvståg som trafikerar på Ringbanan.
Den omedelbara närheten av bl.a. hissar och rulltrappor underlättar färden, liksom också hissarnas speglar där man kan följa med hur man ska backa in rullstolen.

Till hjälp för synskadade har man på ledstångarna med punkskrift märkt ut rutterna till stationen och taxin samt plattformens nummer. På alla stationer finns punktkartor för synskadade.

Efterreflekterande upphöjda lister i golvet underlättar orienteringen i stationsmiljö. Golvet har också försetts med taktila knoppar som varnar för nivåskillnader, hissarna med akustiska signaler och ovanför hissknappen finns information i punktskrift för att göra det lättare för synskadade att hitta fram.

På Dickursby station finns därtill bl.a. en taktil karta med stationens bottenplan och en knapp med vilken man kan kalla på assistans samt en tillgänglig toalett med anvisning i punktskrift hur man använder betalningsautomaten och larmknappen.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv