Skip to content

Ansökningstiden för statsunderstöd för mobilitetsstyrning 2014 har börjat

Publicerad 15.11.2013

Ansökningstiden för statsunderstöd för mobilitetsstyrningsverksamhet 2014 har börjat och ansökningarna ska lämnas in senast den 31 december 2013. Understöd kan beviljas kommuner, samkommuner och andra allmännyttiga samman-slutningar. Dessa kan bestå av till exempel olika nätverk, stiftelser och föreningar som ordnar mobilitetsstyrning. Mobilitetsstyrningsverksamhet stöds med statsun-derstöd för kollektivtrafik i enlighet med statsrådets förordning.

Syftet med mobilitetsstyrningen är att påverka människornas val av färdsätt ge-nom kunskapsmässig upplysning, marknadsföring och utvecklande av tjänsterna. Målet för mobilitetsstyrningen är att minska körning ensam med egen bil samt göra kollektiv-, gång- och cykeltrafiken mer populär. Med hjälp av mobilitetsstyr-ning uppmuntrar man alltså till hållbara mobilitetsvanor.

Så här ansöker du om statsunderstöd

Statsunderstöd kan enligt den gällande förordningen om statsunderstöd beviljas för planering av verksamheten, projektledning och genomförande av verksamhet-en. Statsunderstöd kan emellertid beviljas för högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna. Den som söker om understöd kan i sin ansökan innefatta också så-dana deluppgifter av projektet som sökandens samarbetsparter sköter om i enlig-het med en gemensam plan och styrning. Det huvudsakliga syftet med understö-den är att stöda sådana projekt i vilka mobilitetsstyrningen etableras som en del av regionens eller kommunens permanenta verksamhet.

Till ansökan ska bifogas en verksamhetsplan, av vilken framgår

  • målet med verksamheten
  • de planerade åtgärderna
  • resursbehovet och -användningen
  • kostnaderna och parterna som ansvarar för dem samt
  • arbetets ansvarspersoner och organisering.

Ansökningarna ska lämnas in senast den 31 december 2013. Ansökan riktas till Trafikverket, som också beslutar om beviljandet av statsunderstödet. De under-stödda projektens resultat och verksamhetsformer ska ha ett så brett verknings-område som möjligt och de ska också kunna tillämpas på andra ställen.

Vid utvärderingen av ansökningarna används bland annat följande kriterier:

1. verksamhet som förenar flera förvaltningsområden
2. ett verksamhetssätt som är växelverkande och engagerar målgrupperna eller
3. integrering av mobilitetsstyrning i det övriga trafiksystemsarbetet i regionen, i trafiksäkerhetsarbetet eller i planeringen av kommunens strategiska nivå.

Åtminstone ett av dessa kriterier måste uppfyllas för att understöd ska kunna be-viljas.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv