Väylävirasto rakennuttaa MAL-sopimusten ratahankkeet ja vastaa yhdessä ELY-keskusten kanssa tiehankkeista. Tällä sopimuskierroksella Väylävirasto on tuottanut neuvottelupöytään runsaasti tietoa hankkeiden vaikuttavuudesta ja kustannuksista.
”MAL-sopimuksissa kiteytyvät alueiden yhteiset tavoitteet. Kun liikenteen palvelut sijoitetaan asumisen kannalta optimaalisiin paikkoihin, luodaan vaikuttavuutta kestävä yhdyskuntarakenne huomioiden”, sanoo liikenteen ja maankäytön osastojohtaja Anna Saarlo. ”Tavoite hiilijalanjäljen pienentämisestä on erityisen vahvasti nyt näkyvissä. Yhteisellä sopimuksella saadaan joukkoliikenteen ja kestävän liikkumisen painopisteitä edistettyä tavalla, joka ei yksittäiselle kunnalle olisi mahdollista.”
Kun sopimukset on hyväksytty, Väylävirasto vastaa seuraavien MAL-hankkeiden suunnittelusta ja rakennuttamisesta: Espoon kaupunkirata, Helsinki-Riihimäki radan kapasiteetin lisääminen (2. vaihe), Helsinki-Pasila ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen, pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere-Oulu, Oulun Oritkarin kolmioraide, Tampereen seudun junaseisakkeet (Tesoma, Lempäälä, Nokia, Orivesi), Tampereen henkilöratapihan kokonaisuuden valmistelu, Ylöjärven raakapuuterminaalin siirtämisen suunnittelu, Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa-Turku-kaksoisraide, Turun sataman henkilöraide.
Sopimuksia ollaan neuvottelemassa seuraavaksi Jyväskylän, Lahden ja Kuopion seutujen kanssa.