Socialt ansvar
Trafikledsverket beaktar det sociala ansvaret i sina upphandlingar och följer Trafikledsverkets uppförandekod i all sin verksamhet.
I Trafikledsverkets egna och serviceproducenternas arbetsuppgifter fäster man uppmärksamhet vid bland annat undvikande av grå ekonomi samt iakttagande av arbets- och mänskliga rättigheter. Detta främjas av att avtalsvillkoren begränsar arbetskedjan till tre nivåer. Dessutom övervakas journalisternas kvalifikationer och ett villkor för att få dem är att de sociala skyldigheterna uppfylls.
Trafikledsverket har också främjat nya arbetstagares tillträde till branschen genom att göra det möjligt för dem att komma med i avtalen med den så kallade mästar-gesäll-modellen, där man med stöd av en mer erfaren person ger nya proffs ansvarsfulla uppgifter. Det är också viktigt att tillgängligheten beaktas i de avtal där detta är möjligt.
Det sociala ansvaret i trafikledshållningen har identifierats som ett viktigt tema för framtiden. Här är det fråga om huruvida trafikledsnäten och utvecklingen av dem betjänar olika människogrupper jämlikt, och om för- och nackdelarna som de skapar fördelas rättvist. År 2024 skapade Trafikledsverket ett tillvägagångssätt för bedömning av investeringsprogrammets sociala konsekvenser och riktlinjer för att utveckla kunskapsbasen om det. I fortsättningen tar verket steg för att bära det sociala ansvaret i större utsträckning.
Tillgänglighet
Trafikledsverket strävar efter att beakta tillgänglighetskraven vid planering, byggande, underhåll och upphandling av trafiksystem och trafikleder (fysisk tillgänglighet) samt i digitala tjänster (tillgänglighet). Dessutom utför Trafikledsverket kundrelationsarbete med tillgänglighetsorganisationer.
År 2024 vidtog Trafikledsverket flera åtgärder för att främja tillgängligheten. I de interna workshopparna identifierades utmaningar med tillgängligheten och nuläget i fråga om planering, projekt och vinterunderhåll. För att utreda nuläget och utvecklingsbehoven färdigställdes ett lärdomsprov som publicerades i början av 2025. Dessutom ordnades en workshop om underhåll och undantagssituationer tillsammans med arbetsgruppen som främjar verkställandet av tillgänglighetsvisionen för trafiksystemet (KM, Traficom, Trafikledsverket). Många intressentgrupper deltog.
Trafikledsverket skickade tillgänglighetsuppgifter till ERSAD-databasarbetet hos Fintraffic och inledde verksamheten för den interna styrgruppen för tillgänglighetsärenden. Beaktandet av åtgärdsbehoven i anslutning till tillgängligheten främjades som en del av verksamheten och programmeringen för gruppen av persontrafikplatser. Samarbetet med intressentgrupper stärktes genom att ordna kundmöten med tillgänglighetsorganisationer och genomföra medborgartestningar inom olika projekt.
Dessutom kartlades behovet av att uppdatera anvisningen RATO16 Leder och perronger inom uppdateringsarbetet 2025 och tillgänglighetskartläggningar genomfördes på järnvägsstationer. Dessa åtgärder visar att Trafikledsverket förbinder sig till att främja tillgängligheten och beakta dess betydelse i all verksamhet.
Tillgänglighet
Tillgänglighet i Trafikledsverkets tjänster innebär att så många nuvarande och kommande användargrupper som möjligt kan använda digitala tjänster så enkelt som möjligt. Tillgänglighet innebär att människors olikheter och mångfald beaktas i planeringen och genomförandet av tjänsterna. Tillgängligheten beaktas i Trafikledsverkets upphandlingar av digitala tjänster och applikationer samt i säkerställandet av de publicerade tjänsternas tillgänglighet.
Verkets mest synliga offentliga tjänst vayla.fi auditerades av en tredje part under året och bristerna i tillgängligheten har åtgärdats. Vikten av tillgänglighet har betonats genom interna utbildningar och temat har varit en viktig del av utvecklingen nya tjänster. År 2024 inleddes en förnyelse av Trafikledsverkets intranät och extranät, och även dessa tjänster kommer att omfattas av tillgänglighetskraven när de blir klara.
Personal
Trafikledsverket är en ansvarsfull arbetsgivare som har etablerade verksamhetssätt och processer för att sörja för personalens arbetshälsa och leda arbetsförmågan tillsammans med företagshälsovårdens partner. Dessutom har verksamhetsprogrammet för arbetarskyddet som mål att verket är en trygg och hälsosam arbetsplats, att personalen mår bra och att arbetarskyddet är förutseende och planmässigt.
Under 2024 har verket fortsatt att satsa på att stärka arbetsgivarbilden och utveckla personalens kompetens i enlighet med personal- och utbildningsplanen. Antalet sökande till verkets uppgifter har fortsatt att öka jämfört med året innan. Jämfört med året innan har också fler anonyma rekryteringar gjorts i enlighet med åtgärderna i jämställdhets- och likabehandlingsplanen.
Jämställdhet och likabehandling har förverkligats och främjats i större utsträckning även inom förvaltningsområdet tillsammans med ministeriet och andra verk. Under 2024 har man genomfört en personalenkät om nuläget för att uppdatera jämställdhets- och likabehandlingsplanen. Resultaten från enkäten utnyttjades när åtgärderna utarbetades. Planen blev klar i början av 2025. Trafikledsverket kartlägger och följer upp förverkligandet av jämställdheten även genom att följa upp genomförandet av lönesystemet, och det finns knappt några skillnader mellan könen i fråga om uppgifter på olika kravnivåer.
År 2024 låg tyngdpunkten för utvecklingen av personalens välbefinnande i arbetet och chefsarbetet på psykologisk säkerhet och förändringsförmåga, dvs. resiliens. I fråga om kompetensutveckling hade coachande ledarskap en central roll bland annat i projektchefsutbildningarna 2024. Trafikledsverkets personal inkluderades i planeringen av produktivitetsprogrammet för statens omkostnader med hjälp av öppen kommunikation och en personalenkät som gällde åtgärder för omkostnaderna.
Bild: Trafikledsverkets personalnyckeltal 2020–2024