Hyppää sisältöön

Hyvinkää–Hanko-ratavälin sähköistysurakka etenee aikataulussa – Karjaa–Hanko-osuuden henkilöjunaliikenne korvataan busseilla vuoteen 2024 saakka

Julkaistu 9.8.2022 13.21

 

Väyläviraston hankkeessa sähköistetään Hyvinkään ja Hangon välinen rata noin 149 kilometrin matkalta ja parannetaan yhteysvälin tasoristeysturvallisuutta. Matkustajajunaliikenne on korvattu busseilla Karjaan ja Hangon välillä kesäkuusta 2021 alkaen. Matkustajaliikenteen korvaaminen busseilla jatkuu sähköisen junaliikenteen alkamiseen asti. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu vuonna 2024.

Hyvinkää–Karjaa-ratavälin sähköistysurakassa on käynnissä sähköratapylväiden perustuksien asennustyöt. Karjaan ja Hangon välisellä rataosuudella on käynnissä sähköratapylväiden asennukset.

”Tällä hetkellä ratajohdon asentaminen on aloitettu Karjaan suunnalta kohti Hankoa. Hangon ratapihalla asennetaan kesän aikana sähköratapylväiden perustuksia. Hanke etenee suunnitellusti ja valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2024”, kertoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.

Junaliikenteen korvaaminen busseilla jatkuu rataosalla Karjaa–Hanko

Karjaa–Hanko-rataosalla on kiskobusseilla hoidettavaa liikenne- ja viestintäministeriön ostosopimukseen perustuvaa henkilöliikennettä. Ratavälin henkilöliikenne on korvattu bussikuljetuksilla kesäkuusta 2021 lähtien.

Henkilöjunaliikenteen korvaaminen busseilla jatkuu Karjaan ja Hangon välillä vuoteen 2024 saakka.

”Henkilöjunaliikenteen korvaaminen busseilla jatkuu siihen saakka, kunnes sähköistysurakka on valmis Karjaan ja Hangon välillä ja sähköinen junaliikenne voidaan aloittaa. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta yhteysväli saattaa valmistua ennen koko hankkeen valmistumista. Meidän ei siis tarvitse odottaa Hyvinkään ja Karjaan välisten sähköistystöiden valmistumista”, kertoo VR-Yhtymän pääsuunnittelija Sami Hovi.

Hovin mukaan päätöksellä henkilöjunaliikenteen korvaamisesta busseilla VR haluaa rauhoittaa rataosan sähköistystöille ja varmistaa, että tavaraliikenne pääsee kulkemaan rataosalla mahdollisimman hyvin.

”Tavoitteenamme on varmistaa, että tavaraliikenne pääsee kulkemaan jouhevasti ja että ratatyöt pääsevät etenemään suunnitellusti. Matkustajille haluamme tarjota selkeän ja yhtenäisen liikennemallin töiden aikana, jotta viimeistään vuonna 2024 pääsemme palaamaan matkustajaliikenteeseen”, Hovi kertoo.

 

Lisätietoja:

Väylävirasto, projektipäällikkö, Harri Sakki, puh. 029 534 3211, [email protected]

VR-Yhtymä Oyj, pääsuunnittelija Sami Hovi, puh. 040 862 0231, [email protected] 

Welado, projektipäällikkö Jyrki Laine, puh. 040 661 6041, [email protected] 

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko

Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta