Riihimäen kolmioraide
Hankkeen taustat
Hanke mahdollistaa Kouvolan ja Tampereen välisen suoran tavaraliikenteen ilman Riihimäellä tapahtuvaa veturin vaihtoa ja ympäriajoa.
Hankkeen tavoitteet
Riihimäen kolmioraide-hankkeessa rakennetaan noin 1,2 kilometrin pituinen yhdysraide Kouvolan ja Tampereen ratasuuntien välille.
Kolmioraide-hankkeen tavoitteena on tehostaa tavarajunien liikennöintiä Kouvolan ja Tampereen välillä. Hanke mahdollistaa kaupunkien välisen suoran tavaraliikenteen ilman Riihimäellä tapahtuvaa veturin vaihtoa ja ympäriajoa. Tavoitteena on pienentää liikennöinnin kustannuksia, nopeuttaa junien kulkua sekä vähentää Riihimäen ratapihojen ruuhkaisuutta ja ympäristöhaittoja.
Kolmioraide toimii edellytyksenä myös Helsingin ja Riihimäen väliselle parantamishankkeelle, jonka tarkoituksena on kehittää Suomen vilkkaimman rataosuuden toimivuutta. Uusi raideyhteys luo edellytyksiä myös henkilöliikenteen kehittämiselle tulevaisuudessa.
Kolmioraiteesta on laadittu mallintamalla toteutettu ratasuunnitelma, joka on hyväksytty. Myös rakennussuunnittelu toteutetaan mallintamalla, ja hankkeessa pilotoidaan mallipohjaista hankintaa. Mallipohjaisessa hankinnassa urakoitsijan on mahdollista antaa urakasta tarjous tietomallin pohjalta perinteisten paperisten suunnitelmien sijaan.
Hankkeen kartta suurempikokoisena versiona.
Hankkeen eteneminen
Kolmioraide-hankkeen rakennussuunnittelu käynnistyi syksyllä 2015, ja raiteen rakentaminen aloitettiin vuoden 2016 alussa. Raide otettiin käyttöön 1.6.2017, yhtä aikaa Etelä-Suomen kauko-ohjausjärjestelmän käyttöönoton kanssa.
Hankkeen kustannukset
Hanke on valmistunut ja sen kustannukset olivat noin 12 miljoonaa euroa. Se kattaa 1,2 kilometrin pituisen yhdysraiteen rakentamisen lisäksi sähkörata- ja turvalaitemuutokset sekä noin 100 metriä pitkän kalliotunnelin rakentamisen.