Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Trafikledsverket förbjuder trafik på banavsnittet Olli–Borgå på grund av banans dåliga skick

Trafikledsverket förbjuder trafik på banavsnittet Olli–Borgå på grund av banans dåliga skick

Publicerad 23.10.2024 13.26

Trafiken på Borgå museijärnväg, dvs. banavsnittet Olli–Borgå, förbjuds från och med den 23 oktober 2024 på grund av banans dåliga skick.

Konstruktionerna på banavsnittet Olli–Borgå har under flera års tid varit i slutet av sin livscykel. Banavsnittets centrala problem finns särskilt i stödskiktet av den äldre överbyggnaden som är i slutet av sin livscykel.

På banavsnittet har inspektioner gjorts både på våren och på nytt i början av oktober, där det konstaterades att banans stödskikt försämrats snabbt under sommaren trots reparationsåtgärder. Stödskiktet påverkar banans geometri, såsom lutningar och kurvor, och en felaktig geometri ökar risken för urspårning. Man kan inte längre säkerställa att trafiken är säker på banavsnittet Olli–Borgå med hjälp av underhåll eller vikt- eller hastighetsbegränsningar och därför förbjuds trafiken från och med den 23 oktober 2024.

Det 17 km långa banavsnittet från Olli till Borgå järnvägsstation har använts för museitrafik sedan 1990, då den kommersiella godstrafiken på banavsnittet upphörde. Banans konstruktion är i samma tillstånd som när den kommersiella trafiken upphörde och underhållet har fokuserat på regelbundet slipersbyte och reparation av krävande konstruktioner. Rälerna på banavsnittet är över 100 år gamla lättskenor. Hastighetsbegränsningen på banan har varit 30 km/h och museitågens axellast understiger det tillåtna 16 ton.

Mer information:
Jukka Valjakka, direktör för bandrift och banunderhål,  tfn 029 534 3925 
Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen, tfn 029 534 3642