Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer

Tillbaka Projektet Lv 180 Kurkela-Kustö: utvecklingsfasen med vald entreprenör inleds i november 2025

Projektet Lv 180 Kurkela-Kustö: utvecklingsfasen med vald entreprenör inleds i november 2025

Publicerad 17.11.2025 11.03

 

Utvecklingsfasen av projektet Lv 180 Kurkela–Kustö inleds i november 2025. Projektet kommer att genomföras som en totalentreprenad innehållande en utvecklingsfas. Kreate Ab har valts som entreprenör.

Målet med Lv 180 Kurkela–Kustö-projektet är att förbättra flödet och säkerheten i de regionala vägförbindelserna. Projektet kan därför anses vara betydelsefullt inte bara för S:t Karins, utan för hela Åbo skärgård.

"Den nya förbindelsen kommer att förbättra trafikflödet, öka trafiksäkerheten och möjliggöra en framtida utveckling av samhällsstrukturen och markanvändningen i S:t Karins. Samtidigt kommer projektet att stödja affärsmöjligheterna och attraktionskraften i hela regionen. Förbättringarna kommer också att gynna kollektivtrafiken samt fotgängare och cyklister, vilket ökar tillgängligheten och attraktionskraften i hela regionen”, berättar Kari Partiainen, projektchef vid Trafikledsverket.

Projektet kräver expertis inom flera olika typer av byggnation

Projektet omfattar byggandet av en ny väg mellan den planskilda trafikplatsen vid Kurkela och Kustö, med en sträcka på cirka 3,5 kilometer, samt uppgradering av Kurkelavägen till en väg med två körbanor med fyra körfält på en sträcka av cirka 1,3 kilometer. Projektet omfattar också byggandet och förbättring av nio broar. Den största av dessa broar är den nya Auvaisbergbron, som kommer att byggas över Kustö sund. Den andra änden av den nya västra förbifartsvägen i S:t Karins kommer att byggas intill Rävsundsbron som öppnades för trafik i november 2025.

”Jag är mycket nöjd med den framgångsrika anbudstävlingen och samarbetet med Trafikledsverket. Vi har ett intressant projekt framför oss, som omfattar flera olika typer av byggnation. Projektet blir ännu mer krävande på grund av de särskilt utmanande och varierande markförhållandena i projektområdet. Trycksatt grundvatten gör bygglösningarna ännu mer intressanta”, säger Timo Vikström, verkställande direktör för Kreate Group.

Målet för utvecklingsfasen är att fortsätta byggplaneringen och specificera genomförandelösningarna i samarbete med Trafikledsverket, Kreate och andra intressenter. Förberedelserna för byggandet kommer att genomföras under vintern, och själva byggandet kommer att påbörjas under våren 2026.

Bilaga: projektkarta som visar de väg- och korsningsavsnitt samt broar som ska byggas inom projektet
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/lv-180-kurkela-kusto
Mer information:
Kari Partiainen, projektchef, Trafikledsverket, [email protected], tel. 040 0782 865
Saramaria Cowell, projektchef, Trafikledsverket, [email protected], tel. 0295 343 342
Timo Vikström, verkställande direktör, Kreate Group, [email protected], tel. 0400 740 057.


Ett viktigt mål för projektet Lv 180 Kurkela–Kustö är att säkerställa att den regionala vägförbindelsen löper smidigt och säkert. Genom de väg- och anslutningsarrangemang som genomförs inom projektet förbättras smidigheten i trafiken och trafiksäkerheten. Samtidigt stöds också utvecklingen av S:t Karins stads samhällsstruktur och markanvändning. I projektet byggs en ny sträckning för landsväg 180 i en ny terrängkorridor på cirka 3,5 kilometer, och landsvägen förbättras till en väg med två körbanor och fyra körfält väg på en cirka 1,3 kilometer lång sträcka. I projektet byggs eller förnyas nio landsvägsbroar, inklusive Auvaisbergsbron över Kustö sund. I projektet genomförs omfattande bullerskydd och grundförstärkningar samt lösningar för gång- och cykelleder samt arrangemang för enskilda vägar. Kostnadskalkylen för projektet uppgår till 114,4 miljoner euro.

Bilagor