Trafikledsverket bygger
Trafikläget-tjänsten
Information om vägtrafiken (störningar, rusningar, väglagskameror), punktligheten för järnvägstrafiken och varningar för sjötrafiken.
Ge respons på trafikleder
Du kan ge respons, ställa frågor och förbättringsförslag och anmäla ärenden som gäller vägar, järnvägar och farleder. Vi behandlar ärendena under vardagar.
Trafikledsverket
Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Vi upprätthåller servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning.
Populärt innehåll
Aktuellt
Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: farleden vid Hessundsbron stängs inför vintersäsongen 2024–2025
Publicerad 14.10.2024 10.18
Farleden vid byggplatsen för den nya Hessundsbron, inklusive arbetsbrons passageöppning som varit i bruk under båtsäsongen, stängs helt under vinterperioden 2024–2025. Farleden stängs i november 2024. Projektet meddelar det exakta datumet vid ett senare tillfälle.
Avstängningen kommer att pågå till slutet av april 2025 och Hessundsleden öppnas för den nya båtsäsongen senast den 1 maj 2025.
”Hessundsleden kommer att stängas för att möjliggöra byggandet av en enhetlig arbetsbro och stödställning under den gamla bron över Hessundet. Den gamla bron kommer att rivas från och med början av 2025 till denna arbetsbro”, säger Janne Wikström, projektchef ansvarig för projektet vid Trafikledsverket.
Mer information:
Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]
Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]
Aktuell information om farleder i Trafikledsverkets tjänst: https://suomenvaylat.vayla.fi/ (välj ”vesiväylätiedot”)
Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/
Målet för projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.