Hoppa till innehåll

Vinterunderhållet av landsvägarna får beröm - se var de nöjdaste trafikanterna finns

Publicerad 19.5.2021 9.00

Var rör sig de nöjdaste trafikanterna, var förbättrades väganvändarnas nöjdhet? Utgående från hur nöjda trafikanterna är lyckades många entreprenader särskilt väl med vinterunderhållet av vägarna vintern 2020–2021. Utifrån responsenkäten plockade Trafikledsverket ut de underhållsentreprenader som lyckats bäst när det gäller kundservicen och de som förbättrat kundnöjdheten mest.

Underhållsentreprenaderna på landsvägarna indelas i mycket krävande och krävande entreprenader samt basentreprenader.

Väganvändarna var nöjdast med vinterunderhållet på följande entreprenadområden:

Mycket krävande underhållsentreprenad i Lahtis (YIT Suomi Oy), krävande underhållsentreprenader i Hyvinge (Destia Oy) och Heinola (YIT Suomi Oy) samt basentreprenader i Huittinen (Destia Oy), Kangasala (Destia Oy) och Ijo (Destia Oy).

Trafikanternas nöjdhet med vinterunderhållet hade förbättrats mest i följande entreprenader:

Mycket krävande underhållsentreprenad i Lahtis (YIT Suomi Oy), krävande underhållsentreprenader i Rovaniemi (Terranor Oy) och Heinola (YIT Suomi Oy) samt basentreprenader i Vetil (Tapio Pahkakangas Oy), Kristinestad (YIT Suomi Oy) och Huittinen (Destia Oy).

Gemensamma mål, skillnader i förhållandena

Trafikledsverket fastställer målnivån för vinterunderhållet på landsvägarna. Uppgifter som hör till vinterunderhållet av vägarna är bl.a. snöröjning, halkbekämpning och utjämning av hårdpackad snö och is.

Underhållsentreprenaderna är inte identiska, utan det finns skillnader i områdena och väderförhållandena. Entreprenörerna har dock en stor möjlighet att genom sitt arbete påverka kundnöjdheten. Till exempel är valet av entreprenadpersonal, arbetsmaskiner och -anordningar, arbetssätten samt prognostiseringen av väderförhållandena, tidsplaneringen av åtgärderna och utnyttjandet av områdeskännedomen en viktig del av entreprenörernas arbetsresultat.

I undersökningen om trafikanternas nöjdhet undersöks årligen hur entreprenaderna har lyckats. Resultaten utnyttjas i incitamenten och utvecklingen av verksamheten.

Mer information:

Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar, Trafikledsverket, tfn 029534 3339

Tuomas Vasama, chef för underhållsenheten, NTM-centralen,  tfn 0295 021 361

Sammanfattning av vinterns resultat av nöjdheten bland trafikanterna


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv