Hoppa till innehåll

Världens första motoriserade lösbog för isbrytning tas i bruk på Saimen

Publicerad 4.12.2020 15.56

Lösbogen överlämnades till Trafikledsverket den 3 december 2020. Om vintern fortskrider som normalt kan lösbogen bryta is på Saimen ännu före julen.

Den nya lösbogen gör det möjligt att hålla djupfarlederna på Saimen öppna året runt

”Industrin i Saimenområdet har önskat att den nuvarande trafikperioden förlängs, eftersom man är tvungen att anlita ersättande transporter medan kanalen är stängd. Under svåra isförhållanden kan de nuvarande isbrytarna inte alltid assistera handelsfartygen effektivt. Lösbogen kan bryta upp till 70 centimeter tjock is", säger Trafikledsverkets generaldirektör Kari Wihlman.

"Lösbogen som kopplas framför bogserbåten underlättar isbrytningen på Saimen betydligt och Trafikledsverket har som mål att fartygen i framtiden ska kunna trafikera på Saimen nästan året runt.”

Klimatvänligare isbrytning med hybridutrustning

"Utvecklingen av utrustningen för vintersjöfarten på Saimen och byggandet av lösbogen diskuterades för första gången redan 2013, men projektet inleddes 2018", berättar Juuso Kummala, direktör för trafikledsdrift och information vid Trafikledsverket.

Lösbogen har planerats av ILS Oy och byggts av Turun Korjaustelakka Oy. JapaTiko Oy har fungerat som byggnadsövervakare.

Lösbogen skjuts framåt av bogserbåten Calypso, som ägs av Alfons Håkans. Den kopplas till den motoriserade lösbogen med hjälp av ett trepunktsfäste och på så sätt åstadkommer man en isbrytare med större effekt.

Lösbogens maskineri är en hybridlösning där man genom att lagra energi kan köra endast med en maskin om isförhållandena tillåter. Detta sparar bränsle och minskar utsläppen.

"Om vintern fortskrider normalt kan lösbogen genast få börja jobba på allvar", konstaterar Kummala.

Byggandet av en ny och innovativ fartygstyp inspirerade

"Detta nybyggnadsprojekt har varit en annorlunda utmaning för vårt reparationsvarv, där företagets omfattande nätverk har haft en stark roll. Det är viktigt och anmärkningsvärt att Finland har ett starkt kunnande inom sjöfartsindustrin. Vi är stolta över att en helt ny och innovativ fartygstyp har utvecklats och byggts i Finland ", konstaterar Johan Backas, verkställande direktör för Turun Korjaustelakka Oy.

"Turun Korjaustelakka Oy tillsammans med BLRT Grupp-koncernen vill gratulera Trafikledsverket till det nya fartyget. Vi önskar lösbogen en trevlig resa och ser fram emot den kommande isbrytningssäsongen".

Mer information:
Trafikledsverket:
Juuso Kummala, direktör för trafikledsdrift och information, tfn 029 534 3548, [email protected]

Turun Korjaustelakka Oy:
verkställande direktör Johan Backas, tfn. 040 555 9294, [email protected]

Utvecklingen av lösbogen har varit en del av projektet WINMOS II (Winter Navigation Motorways of the Sea II), som är ett EU CEF-finansierat projekt för utveckling av vintersjöfarten. Målet med projektet är att utveckla och förbättra vintersjöfarten, dess kostnadseffektivitet och säkerhet samt trygga resursbehoven inom isbrytningen även i framtiden.

Med isbrytningstjänster avses assistans av fartyg i is, bogsering och säkerställande av trafiksäkerheten samt därtill hörande dirigering av trafiken. Trafikledsverket ansvarar för myndighets- och beställaruppgifterna samt den nationella koordineringen, utvecklingen och styrningen när det gäller assistans inom vintersjöfarten.


Bilagor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv