Hoppa till innehåll

Vårens tjällossning förutspås bli lättare än normalt – vintern har inte varit lika lätt för beläggningarna

Publicerad 31.03.2020

På landsvägarna förutspås tjällossningen vara lättare än normalt, men det finns regionala skillnader. Vinterns rikliga regn i södra Finland och den rikliga mängden snö i norra Finland orsakar mest osäkerhet för att förutspå hur svår tjällossningen är på våren.

På grusvägar förutspås tjällossningen bli lättare än normalt. Tjällossningen varierar dock regionalt. I kustområdena förutspås tjällossningen bli svårare än normalt, vilket även kan leda till att vägytorna blir mjukare.

”Grundvattennivån har varit hög i kustområdena, vilket kan utsätta vägnätet för tjällossning. Även i Lappland finns det regionala skillnader i svårighetsprognosen för tjällossning och vinterns snömängd har varit stor”, berättar Otto Kärki, expert på vägunderhåll vid Trafikledsverket.

På grund av den mycket milda vintern är tjäldjupet mindre än normalt i hela landet. På vintern har nederbördsmängderna varit stora på många ställen, vilket har ökat fuktigheten. Om vägytorna inte får torka kan detta synas som ytlig tjällossning som stör trafiken.

”Hur svår tjällossningen blir beror ändå i hög grad på vädret under våren” säger Kärki. Torrt och soligt väder samt nattfrost gör att vägarna torkar i takt med att de smälter och då hålls tjällossningen i schack.

De mest utsatta vägarna finns i de mellersta delarna av Finland, där jordmånen och terrängen är gynnsamma för att tjälskador ska uppstå i vägkroppen och där det finns ett stort antal grusvägar. Det kan ställvis förekomma ytliga tjälskador på grusvägar innan tjälskador vanligtvis uppstår i vägkroppen. Ytliga tjälskador upplevs som ett minst lika stort problem som tjälskador i vägkroppen. Ytliga tjälskador uppstår genom att det samlas för mycket vatten i grusvägens ytskikt som inte kan avdunsta eller rinna bort. Och när vägytan är fuktig blir den mjuk.

Den milda vintern har skadat beläggningar

Belagda vägar har lidit exceptionellt mycket av den mycket varma och regniga vintern. I södra och västra Finland, där över hälften av vägtrafiken i vårt land går, har vägarna i praktiken varit snöfria hela vintern. Därför har slitagebelastningen på grund av vädervariationer och trafik varit exceptionellt stor.

I mellersta och norra Finland har temperaturen varierat tätt kring noll, vilket har ökat på vägskadorna. Efter vintern finns det många hål, sprickor och andra skador i vägbeläggningen. På avsnitt med de värsta skadorna kan sommarhastigheter inte införas förrän beläggningen har reparerats. Tillfälliga sänkta hastighetsbegränsningar måste användas vid flera objekt än tidigare.

Våren ser ut att bli lättare än normalt beträffande översvämningar och tjällossning

Översvämningarna förutspås bli små på våren. I norra Finland är översvämningar möjliga på grund av det tjocka snötäcket.

Till följd av tjällossningen har det under de senaste åren i allmänhet utfärdats viktbegränsningar på 600–2 000 vägkilometer per år. Undantaget är 2018, då tjälskadorna i vägkropparna var exceptionellt svåra och viktbegränsningar användes på över 4 000 km. Förra våren fanns det viktbegränsningar på knappt 1 600 kilometer landsvägar. Under hösten 2019 var antalet viktbegränsade vägar mindre än hundra kilometer.

Ringa tjällossningsproblem i skärgårdstrafiken

Isläget under den gångna vintern har varit mycket lätt i skärgården. Förbindelsefartygstrafiken har skötts normalt och skärgården har varit till största delen isfri hela vintern.

I Räisälä i Kemijärvi har det funnits en officiell isväg som fortfarande är öppen. Landsvägsfärjetrafiken har skötts bra hela vintern och man förväntar sig inte att islossningen på insjöarna och färjplatserna i Karlö orsakar störningar i färjetrafiken. Växlingar i vattenståndet kan orsaka problem för färjetrafiken i slutet av vintern, speciellt på insjöarnas färjeställen.

Ytterligare uppgifter

Expert på vägunderhåll Otto Kärki, tfn 050 430 4705, otto.karki(at)vayla.fi

Upphandlingsexpert för skärgårdstrafiken Tapani Jaakkola, tfn 0295 022 791 (saaristoliikenne), tapani.jaakkola(at)ely-keskus.fi

Trafikens kundservice, liikenteen.asiakaspalvelu(at)vayla.fi, tfn 0295 020 600

NTM-centralerna informerar närmare om den regionala tjällossningssituationen

Viktbegränsningar på landsvägar

Tjäle och tjällossning

 

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv