Hoppa till innehåll

Undersökning: Väganvändarna nöjda med vinterunderhåll av riksvägar, tunga trafiken ger beröm för halkbekämpning

Publicerad 28.05.2020

Trafikledsverket utredde i sina undersökningar för sommaren 2019 och vintern 2020 hur nöjda väganvändarna är med vägförhållanden och vinterunderhåll. Riksvägarna fick beröm. Den tunga trafikens nöjdhet med halkbekämpningen och vägsaltmängderna ökade. Vägytans jämnhet fick allra mest negativa bedömningar. Vädret och underhållsklasserna hade stor inverkan på resultaten.

8 116 privatpersoner och 1 479 förare inom tung trafik svarade på nöjdhetsundersökningen bland väganvändare för vintern 2020. Med förare inom tung trafik avses buss- eller lastbilsförare.

Nöjdheten med vinterunderhåll oförändrad, men man är mer missnöjd än tidigare med landsvägarnas skick

Vintern 2020 var ovanlig eftersom vädret varierade exceptionellt mycket i olika delar av landet. I norr och öster var väderförhållandena svåra med tanke på underhållet. I Lappland kom det exceptionellt mycket snö. I sydvästra och södra Finland rådde mestadels höstväder, men det behövdes emellertid vägsaltning.

– Mängden snöfall och väganvändarnas missnöje verkar ha en koppling, då man jämför resultaten från nöjdhetsundersökningar bland väganvändare för olika år, berättar Otto Kärki, expert i underhåll av landsvägar vid Trafikledsverket.

Den totala nöjdheten med landsvägarna sjönk något jämfört med föregående år. Även om vintern var utmanande i en del av landet, förblev nöjdheten med vinterunderhållet oförändrad och blev något bättre för riksvägarna. Privatpersoner gav riksvägarna i genomsnitt betyget 3,5 och endast 17 procent av dem var missnöjda med dem.

Många respondenter bedömde landsvägarnas förhållanden och skick mer kritiskt än tidigare. Över hälften av privatpersonerna och förarna inom tung trafik upplevde att landsvägarnas förhållanden och skick hade försämrats jämfört med föregående vinter. Vägytans jämnhet bedömdes mer negativt än föregående år: över 60 procent av respondenterna var missnöjda med vägarnas jämnhet.

Under 2020 beläggs 2-3 gånger så många vägar som under föregående år. Dessutom kan man i viss omfattning genomföra projekt för förbättring av konstruktioner.

– Undersökningen om väganvändarnas nöjdhet är viktig för oss, eftersom vi förutom andra kvalitetsindikatorer också vill höra kundernas erfarenheter och uppgifter om vägarna, säger Magnus Nygård, chef för avdelningen för underhåll vid Trafikledsverket.

Särskilt den tunga trafikens nöjdhet med vinterunderhåll har blivit bättre

Förare inom tung trafik har traditionellt utvärderat vinterunderhållet av vägarna mer kritiskt än privatpersoner – så även i år. Särskilt positivt är emellertid att den tunga trafikens nöjdhet med vinterunderhållet har blivit bättre under två år. Man är nöjdare än tidigare till exempel med vägsaltmängderna.

Till skillnad från privatpersoner ökade nöjdheten hos förare inom tung trafik för riksvägar, men också andra vägar. Under 2018 har Trafikledsverket genom förnyade riktlinjer för vinterunderhåll målmedvetet förbättrat nivån på vinterunderhållet uttryckligen på de vägsträckor som den tunga trafiken använder allra mest.

Nöjdheten hos både privatpersonerna och förarna inom tung trafik med halkbekämpning och plogningar ökade jämfört med föregående år. Däremot fick vägytans jämnhet också i fråga om vinterunderhåll mer negativa bedömningar än tidigare.

84 procent av privatpersoner och 71 procent av förare inom tung trafik godkände lägre hastighetsgränser på vintern, även om vintern var mycket mild och i stor utsträckning snölös.  Man var nöjdare jämfört med föregående år med vinterunderhåll av vilo- och rastplatser, trafikmärkenas och vägskyltarnas synlighet samt vinterunderhåll av busshållplatser. Likaså ansåg respondenterna att det hade skett en liten förbättring i vinterunderhållet av gång- och cykelvägar.

Sommarundersökningen: nöjda med riksvägarnas skick, man ansåg att grusvägar skulle kunna förbättras

3 405 privatpersoner och 1 295 förare inom tung trafik svarade på nöjdhetsundersökningen bland väganvändare för sommaren 2019.

I stort sett var man lika nöjda med riksvägarnas skick som under föregående år. Beläggningarna på riksvägar ansågs vara i samma skick som tidigare, när däremot trafikens smidighet och restidens förutsägbarhet ansågs vara mycket bra. Privatpersoner var mer missnöjda än tidigare med vägmarkeringarnas synlighet. 

Såväl privatpersoner som förare inom tung trafik ansåg att landsvägsförhållandena hade förbättrats jämfört med 2018. Man bedömde också att grusvägarna var i bättre skick än tidigare. Privatpersoner var nöjdare än tidigare med grusvägarnas skick, men antalet missnöjda är fortfarande större än antalet nöjda.

Positiva omdömen om busshållplatser, vilo- och rastplatser och cykelförhållanden 

Busshållplatser samt vilo- och rastplatser ansågs vara något renare och i bättre skick än tidigare. Väganvändarna ansåg att det gavs bra information om trafikstörningar och vägarbete, men särskilt privatpersoner var missnöjda med hastighetsbegränsningar vid vägbyggen.

Bussförare var nöjdare med vägskicket än lastbilsförare. Detta torde bero på att dåliga vägförhållande känns tydligare i lastbilsförarens fordon än i bussen.

Promenadförhållandena bedömdes vara bättre i tätorter och sämre utanför tätorter vid vägrenen. Man var nöjda med cykelförhållanden – däremot anser respondenterna att man ska skilja bättre på cykel- och gångleder.

Mer information:

Underhåll av vägar: 

Expert i underhåll av vägar Otto Kärki, tfn 029 534 3330, [email protected]

Genomförande av undersökningarna:

Expert i utbildning och kundundersökningar Seija Köning, tfn 029 534 3967, [email protected]

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv