Hoppa till innehåll

Trafikverket startar förbättringsprogram för att öka säkerheten i 65 plankorsningar - arbetet är redan i full gång

Publicerad 13.03.2018

I år anvisar Trafikverket åtta miljoner euro för att öka plankorsningssäkerheten. Det fyraåriga programmet omfattar 65 åtgärder till ett sammanlagt värde av 28 miljoner euro. Åtgärderna innebär att man förbättrar eller tar bort plankorsningar, utreder möjligheten att använda satellitnavigering och ökar antalet STOP-märken vid plankorsningar. Arbetet har redan inletts.

I november 2017 beslöt kommunikationsministeriet att upprätta ett åtgärdsprogram för att öka plankorsningssäkerheten, varefter Trafikverket gjorde en lista över förbättringsprojekten.

”I år förbättrar vi 21 plankorsningar. Vi har också planerat ungefär lika många åtgärder nästa år, om vi får finansiering”, säger direktör Magnus Nygård vid Trafikverket.

”Under åren 2020-2021 förbättras resten av plankorsningarna på vår lista. Vi uppskattar att vi med dessa åtgärder kan minska antalet plankorsningsolyckor med 35 under tio års tid”, fortsätter Nygård.

Plankorsningarna som ingår i åtgärdsprogrammet ligger på följande banavsnitt:
• Lahtis–Lovisa hamn; Lahtis–Heinola; Lahtis–Mukkula
• Helsingfors–Karis; Hyvinge–Karis; Karis–Hangö
• Pieksämäki–Huutokoski; Pieksämäki–Kuopio–Idensalmi; Idensalmi-Ylivieska
• Jämsä–Kaipola
• Laurila–Kolari; Laurila–Rovaniemi
• Siilinjärvi–Sysmäjärvi
• Åbo–Nystad; Toijala–Åbo; Toijala-Valkeakoski
• Seinäjoki–Kaskö; Haapamäki–Seinäjoki; Seinäjoki–Vasa; Vasa–Vasklot
• Joensuu–Ilomants
• Kumo–Raumo; Kumo–Björneborg; Björneborg–Mäntyluoto
• Kouvola–Kuusankoski
• Bennäs–Jakobstad
• Olli–Borgå
• Karleby–Yxpila
• Orivesi–Haapamäki
• Jyväskylä–Haapajärvi; Haapamäki–Jyväskylä
• Tuomioja–Brahestad

Noggrannare information om plankorsningarna i åtgärdsprogrammet fås via Trafikverkets karttjänst. I karttjänsten kan man se vilka åtgärder som planerats för respektive plankorsning som ingår i programmet och tidsplanen för arbetet.

”Säkerhetsutredningen av plankorsningarna och åtgärdsplaneringen kräver sin tid. För närvarande visar vår karttjänst en preliminär uppskattning av åtgärderna. Allteftersom planeringen framskrider, preciseras också dessa uppgifter i karttjänsten”, säger överinspektör Jarmo Koistinen.

Arbetet är redan i full gång

Trafikverket har redan inlett planeringen av objekten på listan.

”I praktiken kommer vi att kunna stänga en del plankorsningar med hjälp av vägarrangemang. På en del ställen installerar vi ljussignaler, varningsanordningar eller halvbommar. På listan finns också plankorsningar där säkerheten kan ökas enbart genom att förbättra siktområdet. På ett ställe funderar vi på att bygga en underfart”, konstaterar projektchef Mikko Heiskanen.

Planeringen av en del projekt har redan framskridit så långt att man kan påbörja arbetet genast efter tjällossningen. Till exempel på banavsnittet Lahtis–Heinola kommer man att öka säkerheten på alla 37 plankorsningar under det här året.

Vid Trafikverket pågår också ett projekt för att utreda om tågpositionering som baserar sig på satellitnavigering kunde användas för att varna för annalkande tåg. Utredningen blir klar i maj 2018.

Trafikverket och Trafi ser gemensamt till att det placeras ut STOP-märken i plankorsningar där man genom obligatoriska stopp kan åstadkomma klart bättre säkerhet under 2018. Man vidtar också andra åtgärder för att göra det lättare att uppmärksamma plankorsningarna.

Ytterligare uppgifter:  

Objekten i åtgärdsprogrammet: områdeschef för byggande Mikko Heiskanen, tfn 029 534 3808
Finansiering: direktör Magnus Nygård, tfn 029 534 3576
Plankorsningssäkerhet: överinspektör Jarmo Koistinen, tfn 029 534 3166
Allas e-postadress: [email protected]

Ytterligare information om enskilda plankorsningar i åtgärdsprogrammet och deras förbättringsåtgärder ger projektchefen som ansvarar för arbetet. Namnet på ansvarspersonen finns i Plankorsningsprogrammets karttjänst, i den informationsruta som öppnas för varje plankorsning. Kontaktuppgifterna finns i vår namnlista.

Plankorsningsprogrammets karttjänst

Trafikverkets sidor om plankorsningar

 

Bilagor

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv