Hoppa till innehåll

Telematiksystemet på riksväg 1 förnyas mellan Åbo och Muurla

Publicerad 26.04.2017

Trafikstyrningssystemet, det så kallade telematiksystemet, på motorvägen E18 förnyas på sträckan ÅboMuurla. Samtidigt genomförs en grundlig reparation av Isokylä-tunnelns konstruktioner i Salo. Arbetet påbörjas i april och pågår till slutet av året.

Telematiksystemet på motorvägen mellan Åbo och Muurla förnyas under sommaren och hösten. Målet är att ta i bruk ett nytt system före slutet av året.

De befintliga variabla hastighetsmärkena och informationsskyltarna tas ur bruk under vårens lopp och ersätts tillfälligt med fasta vägmärken. I samband med detta repareras betong- och stålkonstruktioner i Isokylä-tunneln och tunnelns säkerhetssystem förnyas. Det nuvarande systemet för körfältsstyrning tas ur bruk.

Inverkan på trafiken

Enligt Juha Sillanpää, projektchef vid Trafikverket, kommer byggnadsarbetet att påverka motorvägstrafiken på flera ställen på vägsträckan mellan Åbo och Muurla.

Arbetet i Isokylä-tunneln påbörjas 15.5 och pågår fram till midsommar. I tunneln är måndagar till torsdagar bara ett körfält i bägge riktningarna i bruk under arbetets gång. Under veckosluten är alla körfält i användning.

I augusti pågår det ännu arbete i tunnelns tvärförbindelser, då tunnelns vänstra körfält tidvis är stängt. Tunnelarbetet uppskattas bli klart före slutet av augusti.

Såväl trafikstyrningsanordningarna i telematiksystemet, som blev klart 2003, som tunnelns säkerhetsanordningar och programvaror har nått slutet av sin livscykel och eftersom systemet har en märkbar inverkan på trafik- och tunnelsäkerheten, måste dessa nu förnyas.

Arbetet utförs i samarbete mellan Trafikverket och NTM-centralen i Egentliga Finland. Huvudentreprenören är Caverion Suomi Oy. Kostnadsberäkningen för projektet är 6 miljoner euro.

Ytterligare information:

Juha Sillanpää
Projektchef, Trafikverket
Tfn 020 637 3608
[email protected]

Matti Poutanen
Projektchef, Caverion Suomi Oy
Puh. 050 3900 413
[email protected]

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv