Hoppa till innehåll

Stora förändringar i områdesentreprenörernas marknadsandelar inom landsvägsunderhållet

Publicerad 02.05.2017

Trafikverkets årliga konkurrensutsättning av entreprenaderna för löpande drift och underhåll på landsvägarna har avgjorts. I år stod 19 entreprenader i tur att konkurrensutsättas och i största delen av dem byts entreprenören ut.

De konkurrensutsatta entreprenaderna var Lahtis, Heinola, Loimaa, Sastmola, Kristinestad, Alavo, Tammerfors, Sastamala, Kiuruvesi, Pielavesi, Nyslott, Viinijärvi, Jyväskylä, Keuru, Uleåborg, Siikalatva, Pyhäjärvi, Pello och Rovaniemi. Det kom in en aning färre anbud än under den föregående omgången, i medeltal 3,5 godkända anbud per entreprenad. Nio olika entreprenörer deltog i anbudsförfarandet, men entreprenaderna fördelades till slut mellan bara fyra entreprenörer. Värdet på de erhållna anbuden uppgick till sammanlagt 220 miljoner euro.

De centrala uppgifterna i områdesentreprenaderna består av vinterväghållning, skötsel av grusvägars yta, grönområdes- och renhållningsarbeten, underhåll av olika slags utrustningar och anordningar som t.ex. vägmärken, lappning av beläggningar samt att delta i skötseln av myndighetsuppgifter som hör till beställaren. NTM-centralerna övervakar driftsarbetena.

Ändrade marknadsandelar på grund av utbytta entreprenörer

Lemminkäinen Infra Oy ökade sin marknadsandel mest (+3,6 %), då de fick tre nya entreprenader. Destia Oy tappade den största marknadsandelen (-5,9 %), då de tog hem fyra gamla och tre nya entreprenader, men samtidigt gick miste om åtta tidigare entreprenader. NCC Suomi Oy (+1,5 %) och YIT Rakennus Oy (+0,9 %) lyckades också öka sina andelar.

Då den nya entreprenadperioden inleds i höst, pågår det i Finland 79 entreprenader, som fortfarande sköts av sammanlagt sex olika entreprenörer. Marknadsandelarna enligt entreprenör kommer att vara följande (fjolårets marknadsandelar inom parentes):

1. Destia Oy 51,0 % (56,9 %)

2. YIT Rakennus Oy 26,2 % (25,3 %)

3. Lemminkäinen Infra Oy 10,0 % (6,4 %)

4. NCC Suomi Oy 8,1 % (6,6 %)

5. Savon Kuljetus Oy 3,9 % (4,0 %)

6. Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas 0,8% (0,8 %)

Ungefär samma prisnivå som i fjol

Ur ett riksomfattande perspektiv hölls priset för underhållet av landsvägarna på samma nivå som i fjol, men det fanns tydliga regionala skillnader i entreprenadernas pris. På riksomfattande nivå var det sammanlagda priset för de inkomna anbuden fyra procent lägre än summan av beställarens kostnadsberäkningar. Skillnaderna varierade enligt entreprenad från -13,4 % till +25,6 %. Anmärkningsvärt är också att prisskillnaden mellan det vinnande anbudet och anbudet på andra plats minskade jämfört med i fjol. Skillnaden i anbudspris mellan det vinnande anbudet och anbudet som kom på andra plats var i medeltal 6,4 %.

Det är mycket svårt att jämföra pris mellan entreprenader som konkurrensutsatts olika år. Det här beror på att det varje år konkurrensutsätts mycket varierande typer av entreprenader. Till exempel lappning av beläggningar finns med i de flesta områdesentreprenader, fastän detta arbete också utförs som separata entreprenader. Varje år kan det också ske förändringar i kraven som ställs på områdesentreprenaderna. Till exempel, år 2016 ökades kraven på utrustning.

Flera konkurrensutsättningsmetoder tillämpades

Största delen (15 st) av områdesentreprenaderna konkurrensutsattes med ett öppet tvåkuvertsförfarande. Urvalskriteriet för dessa anbud var den totalekonomiska fördelaktigheten och som grund för bedömningen användes det lägsta priset för dem som hade överskridit kvalitetsberäkningsgränsen.

Anbudförfrågan som gällde Sastmola och Kiuruvesi gjordes i systemet Cloudia (anbudsgivarportalen Hanki) med ett öppet tvåkuvertsförfarande enligt upphandlingslagen. Urvalskriteriet för anbuden var den totalekonomiska fördelaktigheten och som grund för bedömningen användes det lägsta priset för dem som hade överskridit kvalitetsberäkningsgränsen.

Konkurrensutsättningen för Rovaniemi genomfördes också elektroniskt i Cloudia. Upphandlingsförfarandet var ett öppet förfarande enligt upphandlingslagen. Urvalskriterierna som användes för anbudet var den totalekonomiska fördelaktigheten och som grund för bedömningen användes det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. I upphandlingen tillämpades kvalitetslöften. Med löften avses de kvalitetskriterier som ställdes i anbudsförfrågan och som man ville att anbudsgivaren skulle uppfylla. Kvalitetslöftena grundar sig på mätare, som används för att påvisa att kvalitetslöftet har uppfyllts.

Upphandlingsförfarandet i Lahtis områdesentreprenad var ett anbudsbaserat förhandlat förfarande enligt upphandlingslagen. Urvalskriteriet för anbudet var totalekonomisk fördelaktighet och och som grund för bedömningen användes det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Entreprenadformen var driftledningsentreprenad (HJU).

Ytterligare information

Trafikverket
Upphandlingsexpert Ismo Kohonen, tfn 0295 34 3403, fornamn.efternamn(at)trafikverket.fi
Sakkunnig inom vägunderhåll och digitalisering Otto Kärki, tfn 0295 34 3330, fornamn.efternamn(at)trafikverket.fi

NTM-centralen
Upphandlingschef (konkurrensutsättning av underhåll) Katja Levola, tfn 0295 036 262, fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi

PowerPoint-presentation av konkurrensutsättningens resultat 2017 (pdf)

Områdesentreprenörer för drift och löpande underhåll 1.10.2017–1.10.2018, karta (pdf)

http://www.liikennevirasto.fi/palveluntuottajat/hankinnat/tieurakat

www.ely-keskus.fi/liikenne

 

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv