Hoppa till innehåll

Planeringen av Centrumslingan är klar

Publicerad 19.06.2017

Järnvägs- och byggnadsplanerna för Centrumslingan, som är ett samprojekt mellan Trafikverket och Helsingfors stad, är nu klara. Detaljplanen är godkänd, men det har ännu inte fattats något beslut om genomförande.  

I Södra Finland ökar både befolknings- och trafikmängderna. Den spårbundna trafiken får en allt större betydelse i framtiden för att vägtrafiken ska löpa smidigt och för att man ska hitta fungerande lösningar för boende och markanvändning. Enligt Trafikverkets utredningar kommer trängseln på järnvägarna i Södra Finland senast 2035 att vara ohållbar, om det inte vidtas utvecklingsåtgärder.

Verksamhetsförutsättningarna för tågtrafiken tryggas genom en långsiktig projekthelhet, som inbegriper de redan pågående projekten på stambanan, i Böle och på Helsingfors bangård samt projekten Centrumslingan och Esbo stadsbana som ännu väntar på beslut om genomförande.

Centrumslingan gör både fjärr- och närtrafiken smidigare, och påverkar därför hela landet. Centrumslingan är en planerad järnvägsslinga för närtåg under centrala Helsingfors. Den droppformade banan börjar i Böle och löper i en 8 kilometer lång tunnel via Tölö, Helsingfors centrum och Hagnäs tillbaka till Böle.

Planeringsprojektet producerade data

Planeringsprojektet, som startades för fem år sedan, omfattade bland annat  borrningar i berggrunden på cirka 2000 ställen. På så vis fick man fram enorma mängder data om berggrunden i järnvägsområdet, typen av berggrund och hur långt under markytan den ligger.

Den färska byggnadsplanen innehåller planer för stationer, förbindelser, järnvägen samt för service- och räddningstunnlar. I fråga om tekniska lösningar har planeringen hållits på en nivå, där planerna inte föråldras i takt med att miljön och tekniken utvecklas. 

I kostnadsberäkningen har man kunnat utnyttja information om anbudspris och faktiska pris som gällde Ringbanan och Västmetron, och man har beräknat varje sektion av byggandet skilt för sig. Till exempel har priset beräknats skilt för varje ingång.  

Kostnadsberäkningen beror på genomförandetiden

Investeringskostnaderna för projektet är nu uppskattningsvis 1,3 miljarder euro. Priset påverkas emellertid i hög grad av genomförandetiden, vilken instans som äger stationerna samt vilka beslut ägaren fattar i fråga om material och tjänster.

"Uppskattningen har gjorts enligt nuläget och kostnadsberäkningen har gjorts enligt den uppskattade kostnadsnivån 2022. Det tar cirka 10 år att bygga Centrumslingan, så investeringsbeslutet måste vara långsiktigt", säger Rami Metsäpelto, överdirektör vid Trafikverket.

"I enlighet med MBT-avtalet i Helsingforsregionen, kommer man härnäst att göra en uppskattning om projektets finansiering och tidsplan för genomförande. För finansieringens del drar man nytta av arbetet som arbetsgruppen för Centrumslingans finansieringsmodell redan har gjort", konstaterar Metsäpelto.

Kostnaderna för planeringsskedet som inleddes 2012 var 35 miljoner, varav EU:s planeringsstöd uppgick till 16,5 miljoner euro. Över 300 planerare och sakkunniga har deltagit i Centrumslingans järnvägs- och byggnadsplanering. Från beställarens och intressegruppernas sida deltog över 100 personer i projektet.

 

Ytterligare information:

Överdirektör Rami Metsäpelto, Trafikverket tfn 029 534 3018
Sektorchefen i stadsmiljösektorn Mikko Aho, Helsingfors Stad tfn 09 310 37100
http://www.liikennevirasto.fi/web/sv/alla-projekt/centrumslingan

Bilagor

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv