Hoppa till innehåll

Överhastighet i landsvägstunnlar ökar olycksrisken

Publicerad 11.5.2021

Trafikledsverkets undersökning visar att överhastighet i landsvägstunnlar är vanligt. Olyckor i tunnlar leder lättare till allvarligare konsekvenser än olyckor på öppna områden. Trafiksäkerheten i tunnlarna kan förbättras till exempel med hjälp av automatisk övervakning.

Bilar i en vägtunnel

Trafikhastigheten har en betydande roll i riskanalysen av vägtunnlar och i bedömningen av trafiksäkerheten. Trafikledsverkets färska undersökning utredde hur vanligt det är med fortkörning i tunnlarna och bedömer säkerhetsproblemet som överhastigheten orsakar. I undersökningen utreddes också nyttan av den automatiska övervakningen av tunnlarna samt förmågan att dämpa körhastigheterna i trafiken. 

Mätningarna som gjordes i undersökningen genomfördes på olika håll i Finland i tunnlarna i Karnais (Sv1), Marknadsbacken (Sv7), Hiidenkallio (Lv102) och Revontuli (Sv4) samt i Strandtunneln (Sv12). 

Överhastighet orsakar säkerhetsproblem

Hastighetsmätningar i vägtunnlar visar att en stor del av bilisterna i vägtunnlarna kör för fort. I stadstrafiktunnlar är andelen som kör för fort cirka 80 procent och i motorvägstunnlar något över 50 procent. I stadstunnlar kör 15 procent av förarna över 10-15 km/h överhastighet och i motorvägstunnlar kör 15 procent av förarna över 15 km/h överhastighet.  

I Finland är de vanligaste olyckstyperna i tunnlarna påkörningar och olyckor förknippade med filbyte samt kollisioner med tunnelns anordningar och konstruktioner. 

”Olyckor i tunneln leder lättare till allvarligare följder än på öppna avsnitt, eftersom till exempel röjnings- och räddningsarbetet försvåras i en sluten miljö. Dessutom orsakar olyckor i tunnlarna och eventuella bränder relativt större ekonomiska skador”, berättar Kari Korpela, expert på vägtunnelsäkerhet. Åren 2017-2019 inträffade 100 olyckor i tunnlar eller i tunnlarnas omedelbara närhet i Finland.

Hur kan hastigheterna begränsas? 

Den automatiska hastighetsövervakningen sänker trafikens medelhastighet och högsta överhastighet. Detta minskar också antalet olyckor med personskador i tunnlar och dödsolyckor. 

Andra metoder för hastighetskontroll som lämpar sig för landsvägsmiljön, till exempel breda mittlinjemarkeringar, har konstaterats ha en gynnsam inverkan på körhastigheterna. Alternativa metoder som sänker hastigheten kan också vara användning av figurer i hastighetsskärmar eller tunnlarnas inre konstruktioner, men användningen av dessa metoder kräver ytterligare undersökningar. Man kommer separat överens om vilka åtgärder som ska vidtas utifrån resultaten av den nu slutförda undersökningen.

Mer information: 

Sakkunnig, vägtunnelsäkerhet Kari Korpela, tfn 050 5938144

Länk till publikationen. (pdf på finska)


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv