Hoppa till innehåll

Näin uusi ratasilta rakennettiin Lappeenrannan Lauritsalaan

Julkaistu 3.7.2020

Ratasillan rakentaminen alkoi loppuvuodesta 2018. Urakkaan kuului myös Pontuksen alikulkusillan rakentaminen. Urakka valmistuu kokonaisuudessaan kesällä 2021. Urakassa rakennettavat uudet sillat ja ratapenger toteutetaan niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.

Urakassa rakennettavat uudet sillat ja ratapenger toteutetaan niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.

Urakka sijaitsee paitsi keskellä ihmisten arkea, myös ajoneuvo-, vesi- ja raideliikenteen välittömässä tuntumassa. Liikenteen ja kiertoreittien sujuvuus tulikin osata ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Lisäksi urakan sijainti veden yllä, ja rakentaminen osittain veden alle asetti omat haasteensa. On aina haastavaa luoda perustuksia veden alle, lisäksi jouduttiin operoimaan laivaliikenteen seassa, eikä rakentaminen saa ulottua laivaväylälle missään vaiheessa. Kyseessä on vielä tavanomaista korkeampi kohde, mikä sekin vaikuttaa urakkaan.

Haasteista kuitenkin selvittiin, ja juhannuksena 2020 uusi ratasilta saatiin liikenteen käyttöön. Uusi silta on yli 200 metriä pitkä liittopalkkisilta. Sen huimat 1100 tonnia painava teräsrakenne valmistettiin Oulussa Normekin konepajalla. Terärakenne koostuu kaikkiaan 11 lohkosta.

Vanhan ratasillan ja Pontuksen alikulkusillan purkutyöt ovat jo käynnissä.

Urakan tärkeimpiä vaiheita

Urakkasopimus GRK:n kanssa allekirjoitettiin 20.8.2018. Työt käynnistettiin heti.

Urakkakokonaisuuteen kuuluvalla Pontuksen alikulkusillan urakalla valettiin sillan kansi huhtikuussa 2019.

Kesä- ja heinäkuussa 2019 valmistauduttiin uuden sillan teräsrakenteen saapumiseen, ja työmaalla aloiteltiin rakenteen siirtoradan rakentamista. Uuden sillan teräsrakenne saatiin työmaalle loppukesästä. Loppusyksystä valmistauduttiin sähkörataan liittyviin turvalaitetöihin.

Lokakuussa 2019 työskenneltiin pääasiassa teräsrakenteen asennuksen ja hitsauksen parissa.

Joulukuussa 2019 sillan teräsrakenteen lohkoja siirrettiin kiinni asennusjatkokseen. Siirrettävä massa painoi noin 300 tonnia. Ratasillan kansi valettiin kuun puolessavälissä. Valutyöt aloitettiin tiistaiaamuna 17.12. Betonia meni noin 1000 m3. Paikalla oli 50 työmiestä.

Tammikuu 2020 työmaalla tehtiin meluestettä ja purettiin sillan kannen muottia. Työn alla oli myös kanavan luiskien ennallistaminen ja kanavan reunaliuskan graniittikivien asentaminen takaisin.

Alkukeväänä 2020 maalattiin sillan kannen teräsrakenteita sinisiksi. Tukipilarit jäävät betonipinnalle.

Uusi silta avattiin liikenteelle juhannuksena 2020.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta