Hoppa till innehåll

Luumäki-Imatra-ratahanke: turvallisuuspäivän viettoa työmailla

Julkaistu 7.10.2020

Työmaan työturvallisuutta ei kehitetä konttorin suojista, vaan jalkautumalla rakentajien arkeen ja työpäiviin. Siksi me Luumäki-Imatra-ratahankkeen projektityöntekijät pakkasimme pullat, smoothiet ja turvallisuusvessapaperit (kyllä, luit oikein) kainaloon, ja lähdimme turvallisuuspäivän viettoon hankkeen isoimpien urakoiden työmaille 23.9.

Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi ja Luumäki-Imatra-ratahankkeen projektipäällikkö Joonas Hämäläinen puhuvat työmaalla.
Turvallinen työmaa on yhteinen etu, josta vastataan yhdessä.

Täydellinen syyspäivä valkeni, kun lähdimme kohti ensimmäistä etappia, eli aivan Lappeenrannan keskustan kupeessa sijaitsevaa Lauritsalan liikennepaikan työmaata. Lauritsalassa on vielä työmaa hetken käynnissä ennen toukokuulle kestävää talvikatkoa. 

Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi ja Luumäki-Imatra-ratahankkeen projektipäällikkö Joonas Hämäläinen kertoivat aluksi, millä asialla me olemme liikkeellä: Turvallinen työmaa on yhteinen etu, josta vastataan yhdessä.

Halusimme muistuttaa, että turvallinen työmaa on yhteinen etu.

Joonas painotti sitä, että meillä kaikilla on myös työn ulkopuolista elämää. Meidän tuleekin pitää itsestämme ja työtovereista huolta päivän aikana, jotta jokainen pääsee hyvissä voimissa viettämään myös omaa aikaa.

Saimaan kanavalla juttelimme etenkin vanhan ratasillan purkamisesta ja tietenkin siitä, miten se saatetaan loppuun mahdollisimman turvallisesti.

Saimaan kanavalla juttelimme myös vanhan ratasillan purkamisesta.

Mansikkakosken ratasillan urakalla pääsimme tulevan uuden sillan kannelle. Näyttää jo nyt hienolta!

Mansikkakosken sillalta avautuvat upeat näkymät Vuokselle.

Pekka ja Joonas muistelivat päivän aikana myös sitä, että turvallisuustoimenpiteet ja esimerkiksi turvallisuusvarusteet ovat kehittyneet viime vuosina – eihän ole kauan siitä, kuin nykyään tuiki tavallisten turvaliivien käyttö oli uusi asia. Nykyään ei varmasti kenellekään tulisi mieleen lähteä työmaalle vaikkapa ilman kypärää tai turvakenkiä. Kuvassa ollaan rakennusurakka 1 kuuluvalla Tyrmin sillalla.

Tyrmin sillan työmaa on hyvässä vauhdissa.

Turvallisuuspäivä oli hankkeen johdolle ja muille hankkeen parissa työskenteleville mainio tilaisuus tavata työmaiden porukkaa ja jutella paitsi turvallisuudesta, myös urakan kuulumisista. Rakennusurakka 2 kertoi meille, miten Tainionkosken sillan rakentaminen on edennyt. 

Urakoitsija kertoo, miten Tainionkosken sillan rakentaminen on edennyt. 

Toimme syömisten lisäksi wc-paperin muodossa turvallisuusterveiset, jotta turvallisuusaihetta ei pääse pakoon edes vessakopissa! Vanhoilla luutuneilla turvallisuuskäsityksillä voi… tiedätte kyllä mitä. 

Kahvitauolla voi mukista lukea, mitä turvallisuustoimilla halutaan saada aikaan.

 

Jokaisen työpäivän pitää olla turvallinen työpäivä

 
Turvallisuus on ratahankkeilla osa jokapäiväistä toimintaa ja sitä varmistetaan hankkeen eri tasoilla. Hankkeen tilaaja, rakennuttaja, suunnittelijat kuin urakoitsijatkin huomioivat turvallisuuteen liittyvät tekijät työssään. Tilaaja ja rakennuttaja miettivät vaaroja koko projektin näkökulmasta sekä antavat turvallisuuteen liittyviä tietoja ja ohjeistuksia muille hankkeeseen osallistuville ja suunnittelijat huomioivat turvallisuuteen liittyvät tekijät osana suunnitelmia.  Urakoitsijat puolestaan suunnittelevat rakennustyöt etukäteen siten, että ne voidaan toteuttaa turvallisesti. Lisäksi hankkeilla tehdään riskienarviointeja, joissa käsitellään laajasti työturvallisuuteen, rakentamiseen kuin rautatiejärjestelmään kohdistuvia vaaroja. 

 

Juttu on julkaistu osana Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity ratahankkeen uutiskirjeen postituslistalle


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta