Hoppa till innehåll

Lahtis södra ringväg som öppnas 8.12.2020 öppnar en ny logistikzon i Finland och för med sig avsevärda förbättringar i trafiksäkerheten

Publicerad 4.12.2020 16.10

Finlands största pågående vägbyggnadsprojekt, riksväg 12 Lahtis södra ringväg, når sin viktigaste milstolpe då vägen öppnas för trafik tisdagen den 8 december i god tid före morgonrusningen. Den nya ringvägen färdigställs i en större helhet än vad som ursprungligen planerades och ungefär ett år i förtid.

Ringvägbygget har under de senaste åren varit det största pågående väggbygget i Finland. Projektets totala budget var 275 miljoner euro och det genomfördes i samarbete med Trafikledsverket, Hollola kommun och Lahtis stad. Ursprungligen skulle vägen inte vara färdig för trafik förrän år 2021, men redan år 2018 fastställdes ett nytt mål om att ta vägen i trafikanvändning i slutet av år 2020. Öppnandet av ringvägen i förtid gynnar på samma gång såväl trafiksäkerheten som logistiken.

-        Den nya ringvägen har skapat en helt ny logistisk zon i Finland, mindre än en timmes bilfärd från Helsingfors-Vanda flygplats och Nordsjö hamn, och ännu smidigare transportförbindelser till alla delar av landet. Investeringarna i logistiken har snabbt synts i näringslivet och nya företag har etablerats eller håller på att etablera sig i bägge ändor av ringvägen, i de nya logistikområdena i Hollola och längs med riksväg 4 i Kujala. Företagen har konstaterat att de valt sina etableringsplatser på grund av de goda förbindelserna och de möjligheter som den nya ringvägen ger. Ringvägen och det fina läget förbättrar också tillgången till arbetskraft, konstaterar Kari Wihlman som är generaldirektör för Trafikledsverket.

Stora mål fastställdes för byggandet av ringvägen för att en sjätte planskild anslutning skulle rymmas i budgeten och genomförandet. Detta gjorde det utmanande att hållas inom ramen för den påskyndade tidtabellen, men det lyckades dock.

-        Det har varit möjligt att slutföra ringvägen ett år i förtid tack vare en välplanerad och välgenomförd upphandlingsfas, ett omsorgsfullt samarbete med entreprenörerna och en utmärkt arbetsplanering. Flera innovativa tekniska lösningar togs också fram för att bygga ringvägen, konstaterar projektchef Janne Wikström från Trafikledsverket.

Säkerheten, trivseln i området, miljövärdena och förutsättningarna för att utveckla näringslivet och markanvändningen förbättras i och med ringvägen

Den nya södra ringvägen i Lahtis kommer att förbättra trafiksäkerheten avsevärt för upp till 20 000 dagliga bilister och avleda genomfartstrafiken från Lahtis och Hollola centrumområden. Flytten av riksvägen till en ny sydligare rutt kommer samtidigt att minska risken för förorening av grundvattnet i det mycket viktiga grundvattenområdet Salpausselkä.

Boendetrivseln kommer att förbättras i centrala Lahtis och Hollola, då buller, utsläpp och trafikstockningar minskar i och med att genomfartstrafiken flyttas till ringvägen. Dessutom kommer den nya vägen att förbättra förutsättningarna för markanvändning i Lahtis och Hollola, det vill säga möjligheterna att utveckla boende, entreprenörskap, industri och industrilogistik.

Avsevärda besparingar i transportkostnader kommer att uppnås i och med den södra ringvägen, då de stopp som orsakas av trafikljusen på den befintliga riksvägen genom Lahtis och Hollola centrum uteblir. I och med den tryggare och smidigare trafiken kommer också transportens känslighet för störningar, såsom olyckor och förseningar på grund av trafikstockningar på vägarna, att minska.

Ringvägen förbättrar också avsevärt Lahtis och Hollolas logistiska ställning. Lahtis kunde skapa funktionella, effektiva transportförbindelser till industri- och logistikområdena i Kujala och Lotila och Hollola kommer att kunna utveckla logistikområdena i Hopeakallio, Paassilta och Nostava.

Ur markanvändningsutvecklingens synvinkel kommer Lahtis södra ringväg att stärka utvecklingen av i synnerhet Lahtis resecentrum, Askoområdet, Sopenkorvi och Hollola centrum.

Innovativa lösningar möjliggjorde extra investeringar

Banbrytande planering och nya innovationer gjorde det möjligt att genomföra ringvägen i större omfattning än vad som överenskommits, då en sjätte planskild anslutning, den planskilda anslutningen i Nikula, kunde läggas till bland de fem som redan skulle genomföras. Ursprungligen fanns den planskilda anslutningen i Nikula med i projektet enbart som en platsreservation.  Genom av utveckla den övriga väghelheten hittades den nödvändiga finansieringen på ungefär sex miljoner euro för att genomföra ramperna.

Utvecklingen av anläggnings- och tekniska lösningar för ringvägen gjordes på ett innovativt sätt, i synnerhet vad gäller Patomäki- och Liipolatunnlarna och deponeringen av marksubstanser.

-        Patomäkitunneln genomfördes som en cirka 400 meter lång tunnel i stället för den tidigare planen på 500 meter och bland annat genom att förlänga skyddsvallar uppfylldes kraven på bullernivån i vägplanen.

-        Besparingarna i Liipolatunneln gjordes med nya lösningar relaterade till terrängens utformning, och den västra änden av tunneln kunde förkortas med cirka 30 meter. Förkortningen av tunneln försvagade inte bullersituationen i området.

-        De marksubstanser som bildades i byggandet flyttades i huvudsak längs byggarbetsplatsvägarna eller den väglinje som byggdes till deponeringsplatserna och de utnyttjades bland annat i terrängutformningen och byggandet av bullerdämpande skyddsvallar.

Innovativa lösningar användes också inom många andra delar av byggandet; de betydande innovationerna omfattade till exempel metoderna för att sänka grundvattnet i Laune, den lösning som användes i takkonstruktionen för betongtunneln i Patomäki och de långa och höga samverkansbroarna i Vähäjoki och Luhdanjoki mitt i skogen och mellan klipporna.

Ett radarbaserat störningsdetekteringssystem och en serviceförbindelse mellan tunnelns förbindelsekorridorer bakom tunnelbeklädnaden genomfördes i Liipolatunneln. Periferielementen inuti båda tunnlarna gjordes med ljusare betong än vanligt genom att använda vitcement för att förhindra mörkfärgning och därmed för att underlätta upptäckten av störningar.

I byggandet av ringvägen satsades det på arbetssäkerheten och att uppmärksammat lyssna på de boende

Byggandet har också sysselsatt många små och medelstora företag såväl i Lahtis- och Hollolaregionen som i områden längre bort i Finland. Personalstyrkan inom byggandet var som högst 520 personer.

-        Det säkerhetsarbete som utförts vid anläggandet av ringvägen har varit betydande, och visar att förutseende verksamhet, inkludering och övervakning faktiskt kan minska antalet arbetsolyckor och allvaret i dessa på stora byggarbetsplatser, säger projektchef Juha-Pekka Hämäläinen från Trafikledsverket.

Trots att byggandet avancerat snabbt har projektets olycksfrekvens varit mycket låg, 4,7 olycksfall i arbetet per miljon arbetstimmar. Ungefär 2 miljoner arbetstimmar har använts för att bygga ringvägen.

Förutom kvaliteten, tidsplanen och säkerheten i byggandet har man i byggandet av Lahtis södra ringväg satsat på kommunikation – man har kontinuerligt velat hålla närboende och vägens intressentgrupper välinformerade om hur byggandet fortskrider och erbjuda dem en öppen interaktionskanal.

-        Vi vill framföra ett stort tack till alla dem som bor nära vägen – ni har varit både uppmuntrande och tålmodiga, trots att vi rumsterat om i terrängen nära ert hem i drygt två år. Likaså tackar vi alla som medverkat i planeringen och byggandet, vägen har byggts med kvalitet och inom tidsramen och budgeten, berömmer projektcheferna Juha-Pekka Hämäläinen och Janne Wikström från Trafikledsverket.

Projektgenomförarna har i stor omfattning fått bra respons på att man lyssnat på de boende och på att deras önskemål tillgodosetts också i byggandet i praktiken.

50 år från de första riktlinjerna till genomförandet

Ringvägens tidigaste skeden ägde rum på 1960-talet, då de första riktlinjerna för den nya linjeföringen för riksväg 12 skissades på kartunderlagen. Det kan anses att startskottet för det nuvarande genomförandet utgörs av uppgörandet av en avsiktsförklaring mellan Trafikledsverket (dåvarande Trafikverket), Lahtis stad och Hollola kommun rörande genomförandet av ringvägshelheten samt uppgörandet av en vägplan och, i förlängningen, Trafikledsverkets godkännandebeslut av vägplanen år 2016.

Byggandet påbörjades år 2017, då Suomen Maastorakentajat började förbättringen av den södra infarten till Lahtis, det vill säga Uudenmaankatu. Efter det intensiva planeringsskedet börjar också ringvägsarbetet på våren 2018. Båda delarna av projekthelheten, Lahtis ringväg och södra infartsvägen, färdigställs i december 2020. Avslutande arbeten kommer dock att utföras på ringvägen också efter detta, det sista beläggningsskiktet läggs på ringvägen år 2023.

Rv 12 Lahtis södra ringväg i siffror

13 km ny motorväg: två körfält i 7,2 km och fyra körfält i 6,2 km

ungefär 2 miljoner arbetstimmar

275 miljoner euro

46 broar som ska byggas/repareras: 32 nya broar och 4 broar som ska repareras på ringvägen, 10 broar som ska repareras i Uudenmaankatu-entreprenaden

2 nya järnvägstunnlar

6 planskilda anslutningar: Soramäki, Nostava, Okeroinen, Nikula, Laune och Kujala

8 km gång- och cykelleder har förbättrats

6 km bullerskydd

872 180 m3 bergskärning

198 900 m3 tunnelbrytning

1 407 833 m3 jordskärning

200 000 m pålning

1 282 325 m2 beläggning (ringvägen)

102 375 planterade trädplantor

Huvudsakliga partner inom planering och byggande

Projektdel 1A, planering och byggande: Destia Oy

Projektdel 1B, VALTARI-alliansen, Design AFRY Finland Oy och Construction Skanska Infra Oy

Projektdel 2, planering Ramboll Finland Oy och byggande Suomen Maastorakentajat

Övervakning- och byggherretjänster för projekthelheten, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

Mer information: 

Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]

Projektchef Juha-Pekka Hämäläinen, Trafikledsverket, tfn. 029 534 3563, [email protected]

Följ projektet:

www.vayla.fi/vt12letke    

www.facebook.com/vt12letke

www.twitter.com/vt12letke (@Vt12Letke)

Målet med projektet rv 12 Södra ringvägen i Lahtis är att trygga en smidigare och säkrare trafik på riksväg 12 samt främja utvecklingsmöjligheterna för markanvändning och näringsliv i hela Lahtisregionen. Till projekthelheten Rv 12 Södra ringvägen i Lahtis hör byggandet av Södra ringvägen i Lahtis vid riksväg 12 och förbättrandet av den södra infartsvägen till Lahtis vid landsväg 167. 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv