Hoppa till innehåll

Joensuu var den första staden som tog i bruk Waltti

Publicerad 10.3.2015

Kollektivtrafikens biljett- och betalningssystem Waltti började sin landsomfattande spridning i januari 2015. Joensuu var den första staden som tog i bruk det nya systemet.

Behovet att öka användningen av kollektivtrafiken genom att erbjuda kunderna sådana tjänster som de önskar, var motivet då 22 stadsregioner och nio NTM-centraler tillsammans började förbereda det nya gemensamma biljett- och betalningssystemet genom att grunda bolaget TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy. Målet var att så många medborgare som möjligt skulle omfattas av det enhetliga biljett- och betalningssystemet fram till år 2017.

– Vi inledde produktionsanvändningen av Waltti i januari 2014. Systemet togs först i bruk i Joensuu. Där började man testa det i praktiken sommaren 2014, berättar Rita Sadinkangas, marknadsförings- och kommunikationschef vid TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy.

Under vårens lopp tar också Jyväskylä, Kuopio och Uleåborg i bruk Waltti.

– På sommaren står Lahtis, Kouvola, Villmanstrand och Kajana samt NTM-centralen i Mellersta Finland i tur. I slutet av året och början på nästa år kommer nästan alla de övriga ägarna att ta i bruk Waltti-systemet, berättar Sadinkangas.

På lång sikt är avsikten att utveckla Waltti så att det är kompatibelt också exempelvis med den spårbundna trafiken, flygtrafiken, taxibilarna och den övriga fjärrtrafiken.

 

Ett täckande laddningsnätverk 

Det är lätt för passagerarna att gå över till Waltti, bara stadsregionen i fråga först gjort ändringsåtgärderna som krävs i sina egna system och trafikidkarna uppdaterat sin biljettförsäljningsapparatur.

Användningen av Waltti underlättas också av att det nya resekortet får ett tätare laddningsnät. För närvarande kan man ladda reserätt vid stadens kundserviceställen och i trafikmedlen. Under de närmaste månaderna kommer kortet också att kunna laddas på nätet, i fortsättningen även i R-kioskerna, dagligvaruaffärerna och Matkahuoltos serviceställen.

- I Joensuu har de båda trafikidkarna inom kollektivtrafiken, Linja–Karjala och Savo–Karjalan Linja aktivt varit med ända från början. Waltti har fungerat utomordentligt där från första början, d.v.s. från och med januari, framhåller Rita Sadinkangas.

Marja-Leena Inkinen-Remes, logistiker för kollektivtrafiken i Joensuu stad påpekar att staden hade en stark motivation att göra sig av med det gamla biljettsystemet som många uppfattade som krångligt och ersätta det med ett nytt.

– Bl.a. av denna orsak ville vi börja utnyttja Waltti. I augusti tog vi i bruk Waltti för skolbiljetternas del och i slutet av januari i år var det dags att stegvis utvidga användningen av Waltti att omfatta period- och värdebiljettprodukterna, berättar hon.

Också Inkinen-Remes betonar tilläggsförmånen som ett riksomfattande resekort medför. Efterhand som Waltti-systemet expanderar, kan man med en värdebiljett resa också i de övriga städerna som tagit i bruk Waltti.

- Vår övergångsperiod var rätt så krävande, eftersom det fanns så mycket ny teknik som måste samordnas. Beslutet har i varje fall visat sig vara lönsamt. De som fattar sina beslut senare får sätta sig vid ett mera färdigt dukat bord jämfört med oss pionjärer, säger hon med glimten i ögat.

Vesa Tompuri

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv