Hoppa till innehåll

Järnvägsperrong i trä till Nickby station i Sibbo

Publicerad 03.12.2018

En passagerarperrong i trä håller på att färdigställas i Nickby i Sibbo. Perrongen är ett pilotprojekt med syftet att utveckla en allmän konstruktion för träperronger och gångytor.

Med hjälp av testperrongen undersöks också de verkliga byggnadskostnaderna för träperronger. Byggprojektet baserar sig på trafik- och kommunikationsministeriets program för träbyggande som främjar användningen av trä i bland annat järnvägens passagerarperronger och perrongtak. Med konstruktionen eftersträvar man lägre kostnader, ett mindre koldioxidavtryck för byggarbetet och ett snabbt utförande. Om erfarenheterna är positiva, kan man vid behov bygga flera passagerarperronger i trä på andra orter i Finland.

Perrongen i Nickby är 45 meter lång. Perrongen kan konstrueras i olika höjder enligt de lokala behoven. Den normala höjden för passagerarperronger i Finland är 55 cm ovanför rälsen. I Nickby testas en höjd på 40 cm, som även skulle passa lägre rullande materiel, till exempel närtrafikmateriel som trafikerar både på järnvägar och spårvagnsvägar. Sådant materiel finns det gott om bl.a. i Tyskland. Perrongen kan också göras 55 cm hög.

Det första tåget stannar vid Nickby träperrong lördagen den 8 december omkring kl. 11.50. Det är julmarknadståget från Helsingfors till Borgå.

Ytterligare information:
teknisk direktör Markku Nummelin, tfn 029 534 3971, fö[email protected]

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv