Hoppa till innehåll

I sommar beläggs 3 000 kilometer landsväg

Publicerad 16.05.2018

Sommaren 2018 förnyas beläggningen på cirka 3 000 kilometer landsväg. De längsta vägarbetsplatserna ligger på vägsträckorna Domsby–Veikkola, Mäntsälä–Lahtis och Haarajoki–Karisto. I Trafikverkets kartapplikation kan trafikanterna kontrollera var det pågår vägarbete.

I år uppgår anslaget för skötsel och underhåll av belagda landsvägar till cirka 139 miljoner euro. Av det går cirka 22 miljoner euro till att förnya vägmarkeringar och resten till att förnya beläggningar. Anslaget för att förnya beläggningar är mindre än i fjol.

”Bindemedlet bitumen, som är en av huvudråvarorna i asfaltbeläggning, utgör en stor del av priset på den färdiga beläggningen. Bitumenpriset har fluktuerat kraftigt under de senaste åren, vilket för sin del inverkar på de slutliga beläggningsmängderna. För tillfället är bitumen dyrt”, säger Ossi Saarinen, sakkunnig inom underhåll och upphandling av belagda vägar vid Trafikverket.

Tack vare programmet för att minska reparationsskulden har vi kunnat upprätthålla servicenivån och skicket på vägnätet med hög trafikintensitet. Största delen, ca 85 %, av det årliga trafikarbetet på landsvägar hänför sig till det här 20 000 km långa vägnätet. Detta omfattar inte det cirka 30 000 km lågtrafikerade belagda vägnätet, vars skick försämras och som man genom att lappa och laga försöker hålla i trafikerbart skick. 

Hänsynsfulla trafikanter bidrar till säkerheten på beläggningsarbetsplatser

Man försöker förlägga beläggningsarbetet till tidpunkter då det orsakar så liten olägenhet för trafiken som möjligt, men det går inte att genomföra helt störningsfritt. Den finska sommaren är kort och beläggningsarbetet måste utföras i så bra väderförhållanden som möjligt för att beläggningen ska bli beständig. I varmt väder svalnar den nya beläggningen långsamt, vilket i sin tur gör det långsammare att passera arbetsplatsen, då den nya beläggningen inte får användas för trafik för att garantera kvaliteten.

Varje trafikant bidrar till att göra beläggningsarbetet säkert. Där beläggningsarbete pågår är det särskilt viktigt att vara observant, försiktig och följa de sänkta hastighetsbegränsningarna för att förbättra arbetarskyddet och trafiksäkerheten.

”Bilförare uppmanas att ha tålamod och ta hänsyn till dem som arbetar på vägen i farliga förhållanden. På vissa beläggningsarbetsplatser används lotsbilar för att förbättra säkerheten. Dessa ledsagar trafiken förbi arbetsplatsen kontrollerat och med rätt hastighet”, säger Saarinen.

Kartapplikation ger mer information om vägarbeten på den egna rutten

För att en vägarbetsplats kan anses orsaka betydande olägenhet för vägtrafiken bör arbetsplatsen vara över 15 kilometer lång samt ligga på en vägsträcka med mycket trafik per dygn (över 6 000 fordon/dygn). Sådana vägarbetsplatser kommer det i sommar att finnas bland annat på riksväg 1 mellan Domsby och Veikkola, på riksväg 4 mellan Mäntsälä och Lahtis och på vägsträckan Haarajoki-Karisto.

Mer information om vägarbeten finns här. Sommarens vägarbeten kan också ses på denna karta.

Trafikanterna kan också när som helst kontrollera alla trafikstörningar via Trafikverkets tjänst Trafikläget.

Ytterligare uppgifter:

Trafikverket: Ossi Saarinen, sakkunnig inom underhåll och upphandling av belagda vägar, tfn 0295 343 297, [email protected]

Mer detaljerad information om vägarbeten i den egna regionen fås från NTM-centralerna.

 

 

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv