Hoppa till innehåll

E18 Turun kehätie: Mervi Kulha ja työ projekti-insinöörinä

Julkaistu 21.1.2021

E18 Turun kehätie -hankkeen projekti-insinööri Mervi Kulha Väylävirastosta seuraa tarkalla silmällä hankkeen kustannusten, suunnitelmien ja rakennustöiden toteutumista. Mervi toimii Väyläviraston projektipäällikön työparina sekä urakoissa toimivien rakennuttajakonsulttien tukena ja on vahvasti mukana myös hankkeen sidosryhmäyhteistyössä ja viestinnässä.

– Olen mukana koko rakennuttamisen kentässä seuraten ja varmistaen osaltani sopimusten mukaisen lopputuloksen täyttymisen teknisen laadun, turvallisuuden kuin ympäristönäkökulmien osalta. Yksin tätä työtä ei tehdä vaan ketjussa on useita henkilöitä, jotka osaltaan hoitavat yhteistyöllä tavoitteen mukaisen lopputuloksen rakennushankkeessa, Mervi Kulha kertoo. 

Mikäli pirkanmaalainen Mervi tulee työmaalle Lietoon, alkaa päivä puolentoista tunnin ajolla, jonka aikana tulee kuunneltua äänikirjoja tai radiota. Yleensä kahvit onkin jo valmiina keitettynä projektitoimistolle tultaessa ja ensimmäisenä on vuorossa uusien sähköpostien lukeminen ja päivän kokouksiin tai katselmuksiin valmistautuminen. Työpäivään kuuluu myös asiakirjojen laadintaa, kommentointia, seurantaa, taulukointia ja tiedonhallintaa. 

– Puhelimessa ja sähköpostissa eri kysymyksiin vastaamiseen ja kokouksissa menee suurin osa työpäivistä. Minulla on meneillään muitakin rakennus- että kehityshankkeita, ja päivän aikana voin sukkuloida useamman eri asian välillä. Rooli saattaa vaihdella päivän mittaan asiantuntijana toimisesta koordinointiin ja eri asioiden raportointiin, kertoo Mervi työpäivästään. 

Parasta Mervin työssä on se, että Suomen suurimmalla rakennuttajalla eli valtiolla työskennellessä saa olla mukana edistämässä isoja ja yhteiskunnallisesti merkittäviä kokonaisuuksia. 
–Tämä on myös ala, jossa ei tunne koskaan olevansa valmis ja jatkuvasti on uuden äärellä toimintaympäristöjen ja niissä toteutettavien hankkeiden, uusien ihmisten sekä kehittyvien toimintatapojen myötä. Digitalisaatio on päivän sana myös infrarakentamisessa, Mervi sanoo.   

– Teemme asiakkaille turvallisia ja kestäviä ratkaisuja, ja varmistamme osaltamme toteutuksen aikana, että väylä on turvallinen ja sujuva käyttää. Päivät eivät ole samanlaisia, rakennushankkeissa on paljon eri osapuolia ja näkökulmia, jotka tulevat hankkeen elinkaaren aikana huomioiduksi, Mervi toteaa. 


Mikä on työmaan turvallisuudessa se tärkein asia? 

– Meille rakennuttajille se on se, että työkohde on alueen asukkaille sekä väylillä liikkujille turvallinen käyttää rakennustyön aikana ja se, että työvaiheet toteutetaan turvallisesti työturvallisuusnäkökulmat huomioiden. Tässä on kyse työmaan työkohteiden suojaamisen ja rajaamisen lisäksi myös asenteesta ja yksittäisen työntekijän ja liikkujan vastuusta: pitää miettiä, miten toimia niin, että ei aiheuta vaaraa itselle tai muille. Myös liikennejärjestelyitä tarkastellaan turvallisuuden ja toimivuuden näkökulmasta jatkuvasti sekä reagoidaan puutteisiin herkästi. Kun kehätien työmaan ohi kulkee 14 000 autoa päivässä, on tärkeää, että liikenne ei pääse pahasti jonoutumaan, ja sitä kautta aiheuttamaan muita vaaratilanteita muille tai työmaalla työskenteleville, valaisee Mervi asiaa. 

Vaikka Mervi sitoutunut infrarakennuttaja onkin, ei elämä pääse menemään pelkäksi infraksi, kiitos kahden aktiivisen pojan. Vauhdikas perhe harrastaakin yhdessä ja erikseen niin ulkoilua kuin pallo- ja mailapelejäkin.

“Teemme asiakkaalle turvallisia ja kestäviä ratkaisuja, ja varmistamme toteutuksen aikana, että väylä on turvallinen ja sujuva käyttää.” Mervi Kulhan taustalla näkyy E18 Turun kehätien työmaa.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta