Hoppa till innehåll

Den internationella plankorsningsdagen påminner om uppmärksamhet – Trafikledsverket fortsätter att förbättra plankorsningssäkerheten

Publicerad 9.6.2021 12.00

Den 10 juni firas den internationella plankorsningsdagen för trettonde gången. Trafikledsverket vill till ära av dagen påminna trafikanterna om försiktighet. I Finland har antalet plankorsningsolyckor minskat betydligt sedan 1960-talet och arbetet fortsätter.

Jarmo Koistinen, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikledsverket, berättar att i fjol och i förrgår registrerades sexton olyckor vid plankorsningar i Finland. Tidigare har nivån varit cirka tjugo olyckor per år. Det är också betydligt mindre än på 1960-talet.

– Då var antalet plankorsningsolyckor 250 per år och de krävde tiotals dödsfall, nu är antalet avlidna endast några per år, berättar Koistinen. 

Hundratals nära ögat-situationer

Enligt Koistinen kan man bara gissa antalet nära ögat-situationer, men någon antydning fås om plankorsningarnas trasiga bommar.

– Cirka 150 genomfarter körs årligen, dvs. då håller bommen redan på att landa och bilen kör mot den. Man kan bara gissa antalet vid korsningar utan bommar, men vi talar om hundratals fall, beskriver Koistinen.

Det farligaste är att man tappar koncentrationen i en bekant korsning

I Finland finns det fortfarande drygt tvåtusen plankorsningar, varav tre fjärdedelar är obevakade. Koistinen påminner om att den farligaste plankorsningen ofta är den mest bekanta korsningen nära hemmet.

– Det behövs bara en kort bristande koncentration. Man ska inte invagga sig i tanken att det inte kom något tåg därifrån igår heller. En tredjedel av alla olyckor vid plankorsningar sker inom jourtrafiken utan tidtabell, berättar Koistinen.

Enligt Koistinen lönar det sig inte att lita för mycket på modern teknik. Inte ens den bästa applikationen kan nödvändigtvis identifiera tågens rörelser i realtid. 

Alla råkar ut för olyckor

Även om största delen av plankorsningsolyckorna under de senaste åren har drabbat medelålders män, vill Koistinen inte lyfta fram någon grupp av trafikanter separat.

– Olyckor inträffar både bland män och kvinnor, unga och äldre och medelålders.  

Enligt Koistinen har det fyraåriga programmet som avslutas i år och som ursprungligen gällde 65 plankorsningar utvidgats under arbetets gång. Med hjälp av bland annat olika förbifartsvägar, avskrivningar och andra förbättringar ökar antalet objekt till trehundra. Arbetet fortsätter, eftersom man preliminärt har reserverat pengar för Finlands första tolv år långa riksomfattande trafiksystemplan för att fortsätta avlägsna plankorsningar eller förbättra säkerheten på andra sätt.

– Tåget kan inte väja. Vägtrafikanten är alltid skyldig att väja. Den gamla visdomen ”titta till höger, sedan till vänster och ännu en gång till höger” åldras aldrig, påminner Koistinen.

FAKTARUTA
– på statens bannät, inklusive sidospår och sidobanor, finns 2 594 plankorsningar, varav 1 882 är obevakade. Ännu på 1960-talet fanns det 8 000 plankorsningar.
– under 2019 och 2020 registrerades 16 plankorsningsolyckor båda åren, sammanlagt fem dödsoffer
– en tredjedel av olyckorna med passagerartåg, en tredjedel i godstrafik och en tredjedel i otidsenlig jourtrafik
– I programmet för 2018–2021 avlägsnas enligt nuvarande bedömning 126 plankorsningar

Mer information:
Jarmo Koistinen
sakkunnig, trafiksäkerhet Trafikledsverket
tfn 029 534 3166
[email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv