Kouvola-Kotka-Hamina

Suunnitteilla

Kouvola-Kotka-Hamina

Kouvola-Kotka/Hamina –rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä satamien (Kotka ja Hamina) välinen tavaraliikenteen väylä. Kouvolan ja Juurikorven väli on suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus. Kouvola-Kotka välillä on myös henkilöliikennettä.

Hankkeen suunnittelukokonaisuus kattaa Kouvola-Kotka/Hamina –välin peruskorjauksen, akselipainon noston 25 tn, turvalaitteiden uusimisen, Kotkan Kotolahden ratapihan raiteiston laajentamisen ja Hovinsaaren ratapihan muutostarpeet sekä Kouvola-Kotka välin linjaosuuden välityskykyä parantavat toimenpiteet.

Hankkeen nykytila

  • Rataosien kapasiteetin käyttöaste on korkea eikä nykyinen infra mahdollista merkittävää junamäärän kasvua. 
  • Rataosa on sähköistetty. Rata on kaksiraiteinen Kouvolasta Juurikorpeen, ja sieltä Kotkaan ja Haminaan haarautuvat osat ovat yksiraiteisia.
  • Rataosien suurin sallittu akselipaino on nykyisellään 22,5 tonnia. Itäisen yhdysliikenteen vaunukalustolle on sallittu vuoden 2020 loppuun asti 23,5 tn akselipaino rataosuudella Kouvola-Kotka Mussalo.
  • Rataosilla liikkuu paljon mm. raskaita paperi- ja kartonkikuljetuksia.
  • Satamien ja Venäjän transitoliikenteen tarpeissa on 25 tn kuljetusreitti sekä välityskyvyn parantaminen.
  • Radan turvalaitejärjestelmät on rakennettu 1970-luvulla eivätkä tekniseltä toteutukseltaan täytä nykyvaatimuksia ja ovat osin puutteellisia.  

Hankkeen tavoitteet

Hankekokonaisuus koostuu useista rinnakkaisista osista:

  • Peruskorjaushanke (päällysrakenne, sillat)
  • Akselipainon nosto 25 tn (pehmeikkö-, silta ja rumpukorjauksia)
  • Turvalaitteiden uusiminen
  • Kehittämistoimenpiteet (Kotolahden ratapihan laajentaminen, välityskyvyn parantaminen mm. 1100 m kohtausraiteilla Juurikorven ja Kotkan välillä)

Peruskorjaus säilyttää liikennöintiolosuhteita ja omalta osaltaan varmistaa liikenteen toimivuutta. Akselipainon nosto 25 tonniin mahdollistaa raskaammat kuljetukset ja parantaa välityskykyä. Nykyaikainen kauko-ohjaukseen liitettävä turvalaitejärjestelmä mahdollistaa turvallisen ja luotettavan liikennöinnin ja tehokkaamman liikenteenohjauksen ja parantaa osaltaan välityskykyä. Kehittämistoimenpiteillä mahdollistetaan juna- ja kuljetusmäärien kasvua.

Aikataulu

Toteutus ajoittuu vuosille 2019-2025 käytettävissä olevasta rahoituksesta riippuen. Toteuttamisesta ei ole päätöksiä. 

Kohteiden rakentamissuunnittelu on pääosin käynnissä. Eduskunta myönsi vuonna 2019 II lisätalousarviossa Kouvola-Kotka/Hamina -radan parantamiseen 98 milj. euron sopimusvaltuuden, ja kohteen toteuttaminen voidaan aloittaa. 

Kustannukset

Kokonaiskustannusarvio on 98 M€. Kokonaisuutta voidaan toteuttaa vaiheittain eri osia yhteen sovittaen. 

  • Peruskorjaus, 26 M€ 
  • Akselipainon nosto 25 tn, 20 M€ 
  • Turvalaitteiden uusiminen, 29 M€
  • Kehittämistoimenpiteet, 23 M€

Hankkeen vaikutukset

  • Mahdollistaa rautatiekuljetusten kasvua.
  • Parantaa kuljetusten kustannustehokkuutta.
  • Varmistaa turvallisen liikennöinnin.
  • Parantaa turvalaitejärjestelmien elinkaaren tehokasta hallintaa. 
  • Parantaa välityskykyä linjaosuudella hyödyttäen sekä tavara- että henkilöliikennettä ja lisää merkittävästi Kotolahden ratapihan kapasiteettia.
  • Parantaa välityskykyä myös lyhenevien junapituuksien kautta. Lyhyemmät junapituudet mahdollistavat myös lyhyempien raiteiden käytön.
  • Uuden kaluston melu- ja tärinähaitat ovat nykyistä pienemmät tai enintään nykyisen suuruiset. 
reaktionapit
Sivu päivitetty 30.09.2019