Hyppää sisältöön

Järvenpää-Jokela

Järvenpään ja Jokelan välille rakennetaan uudet lisäraiteet vuosien 2024–2028 aikana. Nuppulinna–Jokela-välillä molemmat uudet raiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden itäpuolelle. Samalla Jokelan aseman itäpuolen asemalaituri uusitaan. Myös tiejärjestelyt alueella tulevat muuttumaan.

Kiskojen ja ratapölkkyjen asennusta Kytömaa-Ainola välillä

Toteutetut työt Järvenpäässä

Helsinki–Riihimäki-hankkeen työt olivat tiiviisti käynnissä Järvenpään alueella vuosien 2017–2020 aikana. Mittavin urakka sisälsi 5,5 kilometriä pitkän lisäraiteen rakentamisen Ainolan ja Purolan välille. Läntinen lisäraide otettiin junaliikenteen käyttöön 1.10.2018, ja sen myötä junat Helsingin suuntaan lähtevät nykyisin Järvenpään ja Saunakallion asemilla raiteelta 1. Entinen raide 1 jäi puolestaan Järvenpään ohittavan junaliikenteen käyttöön.

Junarata Ainolan kohdalla

Lisäraiteen valmistuttua Järvenpään alueella tehtiin maisemointi- ja viimeistelytöitä radan varrella sekä rakennustöitä Järvenpään asemalla. Aseman seudulle tehtiin alikulkukäytäviä sekä rakennettiin uusi laituri, laiturikatos, bussiterminaali ja liityntäpysäköintipaikkoja. Laiturirakenteita länsireunassa siirrettiin lisäraiteen johdosta lännemmäksi. Myös Järvenpään aseman taksiasema siirtyi asemarakennuksen eteläpuolelle. Lisäksi Järvenpäässä on rakennettu melusuojausta radan molemmin puolin. Meluseinät valmistuivat alkusyksystä 2020.