Ajankohtaista

Koronatoimenpiteiden purun eritahtisuuden vuoksi pidetään Kirjala-Hessund -tiesuunnitelmahankkeen toinen yleisölle esittely virtuaalisesti. Aineisto tullaan elokuussa julkaisemaan  WSP:n ylläpitämillä sivuilla 
https://infrahankkeet.info/ (linkki avautuu elokuussa).
 
Elyn, suunnittelukonsultin ja kaupunkien edustajat ovat tavattavissa puhelimessa 24.8. klo 14 alkaen.
 
Asiasta tiedotetaan vielä erikseen.

Yhteystiedot

Varsinais-Suomen ELY-keskus

projektipäällikkö

Matti Kiljunen

  • 0295 022 796

siltainsinööri

Jari Nikki

  • 0295 022 816
  • etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Mt 180 Hessundinsalmen silta

Hessundinsalmen silta sijaitsee maantiellä 180 (Saaristotie) Paraisilla. Saaristotie on ainoa tieyhteys Turunmaan saaristosta mantereelle, joten tieyhteyden merkitys on huomattava Paraisten kaupungille ja saariston elinkeinoelämälle. 

Valokuva Hessundinsalmen nykyisestä sillasta.

Hessundinsalmen sillan toinen kaari on rakennettu 1937 ja toinen on valmistunut v. 1967, jolloin sillan kansi ja kaaren päällä olevat tuet ovat uusittu. Tuoreen kantavuustarkastelun perusteella nykyinen silta ei kestä HCT-rekkojen painoa. Mikäli siltaa ei uusita samanaikaisesti Kirjalansalmen sillan kanssa, Saaristotielle ei voida sallia HTC-rekkojen kulkua Kirjalansalmen siltahankkeen valmistuttua. Hessundinsalmen sillan uusimisesta on käynnistynyt tiesuunnitelman laatiminen elokuussa 2019. Tiesuunnitelmaa laaditaan samanaikaisesti Kirjalansalmen sillan tiesuunnitelman kanssa. Molemmat tiesuunnitelmat valmistuvat vuoden 2020 aikana. 

Nykyinen silta on teräsbetoninen kaarisilta, jonka kokonaispituus on 166,6 metriä, hyötyleveys 12,85 metriä ja alikulkukorkeus 15,0 metri. Silta sijaitsee uusimisen kannalta hyvin haasteellisessa rakennusympäristössä erittäin ahtaassa paikassa. Liikennemäärä sillalla on suuri, n. 11800 ajoneuvoa vuorokaudessa. 

Uuden sillan kustannusarvio on 25–30 M€.

reaktionapit
Sivu päivitetty 26.06.2020