Hyppää sisältöön

Vt 14 Laitaatsalmen kohta -hankkeen kevään ja kesän rakennustyövaiheet

Julkaistu 10.04.2017

Vt 14 Laitaatsalmen kohta -hankkeen rakennustyöt ovat jatkuneet läpi talven keskittyen pääasiassa eteläisen sillan alusrakenteen rakennustöihin. Rakenteilla on Suomen suurin betonisilta.

Sillan alusrakenteen peruslaatat ja maatuet ovat valmistuneet, ja välitukien eli pilareiden rakennustyöt ovat loppusuoralla. Neljä sillan kuudesta pilarista on valmistunut, ja meneillään on kahden viimeisen pilarin teko. Maa- ja välituet tulevat kannattelemaan noin 14 miljoonaa kiloa painavaa betonista kantta. Myös sillan telinetyöt ovat edenneet pitkälle, ja puinen tukiteline antaa jo ensivaikutelmaa uuden sillan korkeusmitoista ja muodoista. Telinetyöt jatkuvat kesäkuulle saakka.

Myös sillan päällysrakenteen raudoitustyöt ovat käynnistyneet ja jatkuvat kesäkuulle saakka. Heinäkuussa on puolestaan vuorossa sillan kannen valu, joka kestää noin viikon ajan. Kannen valun jälkeisiä työvaiheita ovat muun muassa sillan jännitys, eristys, asfaltointi sekä kaiteiden, valaistuksen ja hissien asennus. Eteläisen sillan on määrä avautua liikenteelle syksyllä 2017.

Lisäksi hankkeeseen kuuluvien kahden muun sillan rakennustyöt etenevät kevään ja kesän aikana. Suurelle Savontielle tuleva Katiskalahden alikulkukäytävän valu suoritetaan huhtikuussa, ja syksyllä 2018 valmistuvan pohjoisen sillan rakennustyöt alkavat kesällä maa- ja välitukien teolla. Yllä mainituista siltatöistä ei aiheudu muutoksia liikenteelle.  

Syväväylän muutostyöt

Hankkeessa siirretään syväväylä Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen, jossa väylää oikaistaan ja levennetään navigoinnin helpottamiseksi. Syväväylän muutostöihin liittyviä rakennusvaiheita ovat Rantalan tukimuurin ja sillan vesistöaukon työt. Vesistöaukon rakennustyöt valmistuvat huhtikuun aikana, kun taas hiljattain käynnistyneet Rantalan tukimuurin rakennustyöt kestävät lähes koko tämän vuoden.

Maantieosuuden tulevia rakennusvaiheita

Kevään edetessä myös väyläosuuden rakennustyöt vilkastuvat. Maantieliikenteen osalta suurimmat työkokonaisuudet ovat Suuri Savontien ja vt 14:n eteläisen ajoradan rakentaminen, joiden rakennustyöt alkavat huhtikuun loppupuolella. Suuri Savontien ja vt14 liittymä tehdään vaiheittain, ja liikennettä siirretään uudelle ajoväylälle töiden etenemisen mukaan. Rakennustöistä ei aiheudu merkittävää haittaa tai muutoksia liikenteelle. Suuri Savontie avautuu liikenteelle viimeistään elokuun loppuun mennessä ja valtatien uusi ajoväylä on kokonaisuudessaan liikenteen käytössä eteläisen sillan avaamisen yhteydessä.

Kevyelle liikenteelle on tiedossa pieniä muuttuvia liikennejärjestelyitä kevään ja kesän aikana. Näistä muutoksista tiedotetaan tarkemmin lähempänä.

Kevään ja kesän aikana hankkeella työskentelee yhteensä noin 60 henkilöä.

Lisätietoja:

Hannu Nurmi, projektipäällikkö, Liikennevirasto, 029 534 3574, hannu.nurmi(at)liikennevirasto.fi
Aki Loikkanen, työmaapäällikkö, Destia Oy, 0400 246 944, aki.loikkanen(at)destia.fi

Tietoa hankkeesta:

www.liikennevirasto.fi/laitaatsalmi
www.facebook.com/vt14laitaatsalmi

Hankkeessa siirretään Kyrönsalmen syväväylä helpommin navigoitavaan Laitaatsalmeen. Uuden syväväylän kohdalle rakennetaan kiinteät maantiesillat sujuvoittamaan liikennettä. Lisäksi hankkeen tieosuuksia parannetaan tienkäyttäjien turvallisen ja sujuvan liikennöinnin varmistamiseksi. Hanke toteutetaan vuosina 2016–2019.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta