Hyppää sisältöön

Väylävirasto tekee koeajoja Pori-Mäntyluoto -rataosalla

Julkaistu 23.11.2020 8.00

Väylävirasto on asentanut Pori-Mäntyluoto –radalle erilaisia ratapölkkyjä, joiden vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään testataan koeajoilla 26.-27.11.2020.

Koeajot lisäävät liikennettä rataosalla. Molempina päivinä ajetaan viisi edestakaista ajoa Porista Mäntyluotoon klo 8.50-18 välisenä aikana. Ulasoorin tasoristeykseen tulee koeajojen ajaksi valvontaa.

Rataosalle asennettuja ratapölkkyjä on kolmea leveyttä ja niissä on joustorakenne. Näiden synteettisten ratapölkkyjen lisäksi testeissä on joustavilla pohjaimilla varustettuja betoniratapölkkyjä. Koeajot tehdään 48 vaunun raskaalla kuormatulla junarungolla, jolloin junan kokonaispainoksi tulee noin 4300 tonnia.Nopeutena on 50 km/h ja 70 km/h. ”Koeajojen alustavat testitulokset saadaan alkuvuodesta 2021”, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.

Väylävirasto on asettanut tärinäherkille alueille nopeusrajoituksia raskaalle junaliikenteelle. Joulukuun puolivälistä lähtien 50 km/h nopeusrajoitukset voidaan junien kulunvalvontajärjestelmässä asettaa koskemaan myös yli 2500 tonnin junia, joissa on kuormattuja itäisen yhdysliikenteen vaunuja. Järjestelyä testataan joulu-tammikuun ajan, jonka jälkeen muutos on tarkoitus ottaa pysyvästi käyttöön. "Nopeusrajoituksia ei juurikaan voida enää lisätä ilman, että ne heikentävät tavara- ja henkilöliikenteen kuljetuksia. Pitkän tähtäimen ratkaisuja etsitään sekä radan rakenteesta että kaavoituksesta”, sanoo Nummelin.

Lisätietoja medialle:

Rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin p. 029 534 3971

Asiakasyhteydenotot:

Liikenteen asiakaspalvelu p. 0295 020 600

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/liikenteen-asiakaspalvelu1

Tietoa verkossa:

https://vayla.fi/ymparisto/melu-tarina


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta