Hyppää sisältöön

Tulevaisuuden asemien uusi rooli: Asemasta kestävän liikkumisen solmuksi

Julkaistu 22.1.2020

Asemanseudut ja asemat ovat merkittäviä palveluiden keskittymiä, mutta tulevaisuuden houkuttelevilla asemilla korostuvat entisestään matkan sujuvuus, turvallisuus ja esteettömyys.

Kuvituskuva rautatieasemasta, jossa junaan astumassa pyörätuolinkäyttäjä ja pyöräilijä.

Ilmastotavoitteiden tiukentuessa raideliikenteen tulisi tarjota todellisia vaihtoehtoja autoliikenteen matkoille. Houkuttelevalla asemanseudulla yhdistyvät käyttäjien tarpeiden mukaiset arjen palvelut ja sujuvat liikkumisen palvelut.

"Vaihtoyhteyksien sekä first ja last mile -ratkaisujen sovittaminen tulee olemaan ydinkysymys, joka maankäytön suunnittelussa pitää ratkaista. Samasta tilasta taistelevat liityntäpysäköinti, saattoliikenne, joukkoliikenteen vaihtopysäkit ja kaikki asemanseudun palvelut ja työpaikka-alueet", sanoo Väylän asiantuntija Maija Rekola.

Liikkumisen palvelut monipuolistuvat ja kestävät liikkumismuodot korostuvat

Tulevaisuuden asemilla kaupunkipyörien rooli alku- ja loppumatkan kulkuvälineenä vahvistuu. Kaupunkipyörien yhdistäminen joukkoliikenteen palveluihin on merkittävä etu käyttäjille ja koko kaupunkipyöräjärjestelmälle. "Tiiviillä kaupunkiseuduilla pyöräliityntäpysäköinti tulee painottumaan autojen liityntäpysäköintiä vahvemmin, sillä se tukee paremmin katuverkon kestävän liikkumisen tavoitteita", Rekola kertoo. "Jo nykyisellään pyöräiltävällä etäisyydellä (alle 5km) kaukoliikenteen suurimmista asemista ja matkakeskuksista asuu lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Eli potentiaalia kehittämiselle vaikuttaisi olevan!"

Asemanseutujen tiivistäminen muuttaa pysäköintiä joustavammaksi, kuten yhteiskäyttöiseksi esimerkiksi kauppojen pysäköinnin kanssa. Pysäköinti muuttuu tiivistymisen myötä myös rakenteelliseksi, mikä vaatii selkeitä opastettuja reittejä pysäköinnistä asemille.

Autojen liityntäpysäköinnissä tullaan huomioimaan paremmin sähköautot ja yhteiskäyttöautot. "Tulevaisuuden asemalla käyttäjä voisi jo kotoa lähtiessään nähdä pysäköinnin täyttöasteen ja mahdollisesti varata myös paikan itselleen. On tärkeää tunnistaa, että liityntäpysäköinti on yksi tärkeä osa liikkumisen palveluita ja asiakkaan tarpeet tulisi pystyä huomioimaan mahdollisimman hyvin", Maija Rekola sanoo.

"Reaaliaikainen tieto liikenteestä, esteettömyys läpi koko matkaketjun ja turvallisuus vilkkailla asemilla ovat jo perusolettamia käyttäjille, mutta digitaalisilla palveluilla voidaan vielä lisätä matkustamisen helppoutta."

Maija Rekola esitteli aihetta Rata2020-tapahtumassa Tampereella.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta