Hyppää sisältöön

Pääjohtaja Kari Wihlman: Saavutusten kesä takana

Julkaistu 3.9.2020

Suomen tie- ja rataverkolla sekä vesiväylillä on kuluneena kesänä korjattu, kunnostettu, päällystetty ja rakennettu enemmän kuin vuosiin. Tämä on ollut mahdollista lisärahoituksen ansiosta, kirjoittaa Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman ja lainaus: Lisärahoituksella olemme kesän aikana saaneet paljon aikaan sekä suunnittelupöydillä että maastossa.

Lisärahoituksella olemme kesän aikana saaneet paljon aikaan sekä suunnittelupöydillä että maastossa. Olemme voineet tehdä töitä suunnitelmien mukaisesti, eikä koronapandemia ole vaikuttanut Väyläviraston työmaiden aikatauluihin.

Erityinen lisäpanostus saatiin tänä vuonna teiden päällystysrahoihin. Tämä on näkynyt päällystystyömaina eri puolilla maata. Viime vuonna päällystimme noin 1 700 kilometriä, mutta tänä vuonna luku kohoaa ennakkoarvion mukaan 4 000 kilometriin. Nyt syyskuun alussa on iso osa päällystekohteista saatu valmiiksi. Työ kuitenkin jatkuu, sillä syksy on vielä tehokasta päällystysaikaa. Uusien päällysteiden lisäksi tiestöllä on tehty viime vuosia enemmän myös muita korjauksia, esimerkiksi teiden kuivatuksia on parannettu, mikä taas edistää päällysteiden pysymistä kunnossa tulevaisuudessa.

Olemme kesän aikana saaneet valmiiksi monia hankkeita, joista on iloa pitkälle tulevaisuuteen. Esimerkiksi Mikkelin pohjoispuolelle valmistui 16 kilometrin osuus uutta viitostietä. Juhannuksen suuri urakka oli Saimaan kanavan uuden ratasillan käyttöönotto. Vanha ratasilta oli jo tullut käyttöikänsä päähän ja uuden sillan valmistumista onnistuttiin aikaistamaan seitsemällä kuukaudella.

Myös vuosia odotettu Kimolan kanava saatiin avattua liikenteelle elokuun alussa - juuri sopivasti loppukesän veneilysesonkiin. Kanava on jo nyt osoittautunut erittäin suosituksi: sulutuksia on ensimmäisen kuukauden aikana ollut yli 450.

Lisäksi useita hankkeita on kilpailutuksessa, ja ne käynnistyvät vielä kuluvan tai ensi vuoden aikana. Odottelemme myös keväällä neuvoteltujen MAL-sopimusten hyväksymistä, jotta niihin liittyvien hankkeiden kanssa päästään liikkeelle.

Millaisilla väylillä kuljemme kesän jälkeen?

Lisärahoituksen ansiosta pääteiden kuntotilanne näyttää hyvältä ja toimenpiteitä on pystytty suuntaamaan alemmalle tieverkolle enemmän kuin kertaakaan viimeiseen 10 vuoteen. On kuitenkin syytä muistaa, että kaikkia korjauksen tarpeessa olevia teitä ei ole voitu kunnostaa, koska aiempien niukan rahoituksen vuosina tieverkolle on muodostunut korjausvelkaa.

Olemme koronatilanteen takia peruneet kaikki sidosryhmätilaisuutemme tältä syksyltä ja siirtäneet laajemmat kokoukset verkkoon. Tiivis yhteistyö ja yhteydenpito sidosryhmiemme ja asiakkaidemme kanssa jatkuu kuitenkin myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Verkkotilaisuuksien ja etätapaamisten lisäksi Väyläviraston uutiskirje ilmestyy loppuvuoden ajan vähintään kerran kuussa. Muutaman viikon kuluttua myös uudistuvat verkkosivumme palvelevat asiakkaitamme ja sidosryhmiämme entistä paremmin.

Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja

Lue myös

Tilaa Väyläviraston uutiskirjeet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta