Hyppää sisältöön

Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa

Julkaistu 16.05.2019

Maanteiden päällystystyöt pyritään ajoittamaan niin, että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa, mutta täysin häiriöttä niitä ei pystytä tekemään. Koska töiden tekeminen liikenteen seassa lisää onnettomuusriskejä, tietyömaiden turvallisempaan ohittamiseen käytetään paikoitellen saattoautoja.

Tulevana kesänä saattoautoa käytetään monilla yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla ympäri Suomen. Saattoauton avulla työmaan ohittaminen on turvallisempaa, selkeämpää ja nopeusrajoitustakin on helpompi noudattaa.

"Vaikka tienkäyttäjä ei tulisi asiaa ajatelleeksi, jokainen meistä on osallinen turvallisen päällystystyön toteutukseen. Päällystystyön kohdalla on erityisen tärkeää olla tarkkaavainen, varovainen ja noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia työntekijöiden ja liikenteen turvallisuuden varmistamiseksi", sanoo ylitarkastaja Risto Lappalainen Väylästä.

Joskus näyttää siltä, että päällystystyö on valmis, mutta kohteella on vielä tietyömaasta varoittavia liikennemerkkejä ja alennettu nopeusrajoitus. Mistä on kysymys?

"Alennettua nopeusrajoitusta ja varoitusmerkkiä käytetään liikenneturvallisuuden takia siihen asti, kunnes kaikki työvaiheet ovat valmistuneet mukaan lukien tiemerkintä- ja reunantäyttötyöt. Esimerkiksi tiemerkintätyöt täristävine jyrsintöineen valmistuvat 2-3 viikon kuluttua päällystystyön jälkeen", sanoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylästä.

 Lisätietoja:

työturvallisuuden asiantuntija Risto Lappalainen, p. 029 534 3966
päällystettyjen teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen, p. 029 534 3297
Molempien sähköpostit: [email protected]

Liitteet

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta