Hyppää sisältöön

Rågrundin sektoriloisto Ahvenanmaalla kunnostetaan syksyn aikana

Julkaistu 15.10.2020 9.00

Väylävirasto kunnostaa tämän syksyn aikana Rågrundin sektoriloiston perustukset Ahvenanmaalla. Loisto sijaitsee kahden vilkasliikenteisen väylän välissä Lemlandin kunnan alueella. Työn aikana korjataan perustuksia, vaihdetaan aurinkovoima energian lähteeksi sekä poistetaan merikaapeleita.

Loiston vanhaa perustusta suojaava teräsmantteli tekeillä konepajalla.

Kuva: : Loiston vanhaa perustusta suojaava teräsmantteli tekeillä konepajalla.
 
Rågrundin sektoriloisto on vuonna 1953 kalliolle perustettu vanha kaasuloisto. Viimeisin peruskorjaus on tehty vuonna 1988, jolloin loisto myös sähköistettiin. Tuolloisen korjauksen yhteydessä loiston perustukseen asennettiin kartion muotoinen teräsmantteli, joka on valettu täyteen betonia. Mantteli suojaa sektoriloiston perustuksia muun muassa jäämassoilta.

Kolmekymmentäkaksi vuotta myöhemmin on peruskorjauksen aika.

"Vaikka loisto on muutoin hyvässä kunnossa, havaitsimme viimeisimmässä sukellustarkastuksessa, että teräsmantteli on osin repeytynyt ja sen alla olevissa betonirakenteissa on syöpymisen aiheuttamia reikiä", projektipäällikkö Olli Lehtinen Väylävirastosta sanoo.

Uusi teräsmantteli rakennetaan konepajalla, mistä se kuljetetaan kohteeseen. Loiston alla kartiota vielä muokataan kallion muotojen mukaiseksi, minkä jälkeen se asennetaan paikoilleen ja reunat tiivistetään. Lopuksi mantteli täytetään betonilla.

Loisto muutetaan perustuksen vahvistamistöiden yhteydessä aurinkoenergiaa hyödyntäväksi. Loistoon lisätään aurinkopaneelit, ledit ja akut. Samalla poistetaan turhat sähkökaapelit loiston ympäriltä.

Työt aloitettiin elokuussa ja urakka-aika on kesäkuun 2021 loppuun saakka. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että työt saadaan päätökseen jo tämän vuoden loppuun mennessä. Urakan hinta 500 000 euroa.
 

Vaativat olosuhteet

Merimerkkien korjaaminen on aina yksilöllistä, sillä olosuhteet ovat kaikissa kohteissa erilaiset. Yhteistä niille on se, että merenkäynti ja työmaata ympäröivä liikenne tekevät työstä vaativaa.

Rågrundin loisto sijaitsee kahden vilkasliikenteisen väylän välissä. Muun muassa ruotsinlaivat ohittavat paikan kahdeksan kertaa päivässä.

"Työn aikana laivat hiljentävät vauhtia työmaan kohdalla niin paljon kuin pystyvät. Säätila, tuulennopeus, tuulen suunta, virtaukset, väylän leveys, syvyys ja kyseessä oleva alustyyppi vaikuttavat laivan ohjautuvuuteen ja siihen, kuinka paljon niiden nopeutta voidaan laskea. Ohittamisesta syntyy aina aallokkoa, joten varuillaan pitää olla", Lehtinen toteaa.

Kaksikymmentaviisituhatta kiloa painavan kartion siirtäminen konepajasta Ahvenanmaalle ei myöskään ole lasten leikkiä, vaan se vaatii järeät alukset ja ponttonit avukseen.

"Sää on luonnollisestikin otettava huomioon työtä tehtäessä. Toisinaan syksyn pakkaset aiheuttavat sen, että meri on aivan tyven, joten uskon, että tämä työ saadaan tehtyä jo syksyn aikana", Lehtinen arvioi.

Korjattava merimerkki sijaitsee Lemlandin kunnan alueella Nyhamn- Rödskär 8.2 metrin väylän koillispuolella ja Ledskärin 7.0 metrin rinnakkaisväylän eteläpuolella.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Olli Lehtinen, p. 029 534 3378, [email protected]

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta