Hyppää sisältöön

Pyöräpysäköinnit sujuvoittavat matkaa ja tukevat päästötavoitteita

Julkaistu 7.9.2020

Kun pyöräpysäköintejä riittää ja ne ovat turvallisia, yhä useampi voi kulkea matkansa pyörällä ja junalla. Väylävirasto on tehnyt esimerkiksi Salon, Riihimäen ja Jyväskylän kaupunkien kanssa lisää pyöräpysäköintiä rautatieasemille.

Mahdollisuus valita kestävä matkaketju

Suomen rautatieasemilla näkyy nykyään aiempaa enemmän pyöräpysäköintejä: Väylävirasto ja kunnat asensivat viime vuonna yhteishankkeella pysäköintipaikkoja lisää. Turvalliset pyöräpysäköinnit tukevat ympäristön kannalta kestäviä matkaketjuja ja edistävät päästötavoitteiden toteutumista. 

"Haluamme tarjota väylien käyttäjille paremmat mahdollisuudet valita juna ja pyörä auton sijaan – koko matkan tai osan siitä", kertoo asiantuntija Maija Rekola Väylävirastosta. 

Laadukkaat ja turvalliset pyöräpysäköinnit palvelevat sekä valtion että kuntien yhteistä hyvää ja ovat osa asemaseudun liikenteellistä kokonaisuutta. Alueellisessa liikennejärjestelmätyössä selvitetään, miten kansalaiset käyttävät eri liikennemuotoja ja millaisia tarpeita kussakin kunnassa on. 

"On tärkeää, että kansalaiset voivat luottaa pyöräpysäköinnin turvallisuuteen." 

Runkolukitus, katos ja kaksikerroksinen teline tuovat turvaa 

Vanhan mallin mukainen rengasteline antaa vain vähän tukea ja voi vääntää pinnoja, ja siksi asemien rengastelineitä korvattiin kaaritelineillä. Kaksikerroksisista pyörätelineistä löytyy kaaren lisäksi tukirakenteita, joiden avulla pyörä pysyy paremmin pystyssä.

Samoin pyöräkatos varjelee pyöriä sateelta ja lumelta. Tulevaisuudessa käyttäjille pitäisi pystyä tarjoamaan yhä enemmän sähköisen tunnistamisen vaativia ja valvottuja sisätiloja pysäköintiin, Rekola sanoo. 

"Jos turvallisia pysäköintipaikkoja ei ole, pyörät kiinnitetään aitoihin ja kaikkeen mahdolliseen. 
Pyöräpysäköinnit sijoitetaan kulkureittien kannalta mahdollisimman järkevästi. Suunnittelussa pitää ottaa huomioon erilaiset matkat työmatkaliikenteestä pidempiin junaretkiin."

"Telineet sijoitetaan niin, että matkaaja pääsee asemalle mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti. Lisäksi opasteet ja kartat auttavat junaan kulkijoita." 

Kiitosta kaupunkilaisilta

Salon uudet, runkolukitut pyöräpysäköinnit ovat keränneet kaupunkilaisilta kiitosta, kertoo suunnitteluinsinööri Mikko Söderholm. Samoin pysäköintien käyttö on kasvanut huomattavasti. 

"Moni salolainen käy töissä Helsingissä tai Turussa, ja aamuseitsemältä asema on aivan täynnä. Uudet pysäkit tulivat todella tarpeeseen.  

Kaksikerroksisia telineitä asennettiin esimerkiksi Riihimäen rautatieaseman Asema-aukion puoleisen katoksen alle. Riihimäkeläiset ovat ottaneet uudet pyöräpysäköinnit myönteisesti vastaan."  

"Kaupunkilaiset ovat oppineet käyttämään kaksikerroksisia telineitä, ja pyörien pysäköiminen sujuu nyt paremmin sekä on huomattavasti järjestelmällisempää", sanoo Riihimäen katupäällikkö Maria Vasko

Jyväskylän matkakeskuksen ympäristö sai lähes 150 uutta pyöräpysäköintiä. Huonokuntoiset telineet vaihdettiin näppäriin kaaritelineisiin, ja moni pyöräpaikka on nyt katettu, kertoo kaupungin liikennejärjestelmäpäällikkö Hannu Onkila

"Pyöräpysäköintien uudistaminen vaikutti myös kaupunkikuvaan: yhä useampi löytää pyörälleen paikan nykyisestä, siististä ja turvallisesta matkakeskuksesta. Paikat tuntuvat välillä jopa loppuvan kesken!" 

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta