Hyppää sisältöön

Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi jatkuu pitkälle syksyyn

Julkaistu 3.9.2020

Kesän päällystystyöt ovat edenneet mainiosti. Yli puolet kauden päällystyskohteista on saatu valmiiksi ja näillä näkymin on mahdollista päästä tavoitteeseen, joka on 4000 kilometriä uutta päällystettä. Tästä kiitos kuuluu koko alalle.

Asfalttityömaan kone.

Päällystystyömailla tehdään töitä hiki hatussa ympäri Suomen. Uusi asfaltti on höyrynnyt tänä kesänä myös monilla pienemmillä teillä, jotka ovat pitkään odottaneet korjausta. Koska päällystysohjelman pituus on tuplattu viime vuodesta, koko ketjun on toimittava hyvin yhteen, jotta aikatauluissa pysytään ja työt saadaan valmiiksi hyvän sään aikana.

"Esimerkiksi bitumitoimitusten järjestely ja niiden täsmällisyys ovat tärkeitä lenkkejä ketjussa. Koko ala on joustanut ja tsempannut, jotta kiireisestä päällystyskaudesta selvittäisiin kunnialla", sanoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta.

Eskola sanoo, että yli puolet päällystyskohteista on jo saatu valmiiksi ja tiukassa aikataulussa on pysytty. Tämä on hieno suoritus, sillä esimerkiksi bitumin saatavuudessa on ollut maailmalla vaikeuksia. Onneksi Suomessa päällysteiden raaka-aineita on työmailla riittänyt. Positiivinen asia on myös bitumin alhainen hinta, joka on pitänyt päällystyskustannukset tavanomaista alhaisempina. Lisärahoituksella saadaan siis nyt harvinaisen hyvin rahalle vastinetta.

"Alkava syksy näyttää, kuinka paljon saamme kaiken kaikkiaan päällystettyä. Voimme päästä tavoitteeseemme, jos kelit pysyvät hyvänä lokakuun loppupuolelle asti", Eskola toteaa.

Huonokuntoisten teiden määrä voi vähentyä pitkästä aikaa

Monien vuosien ajan huonokuntoisten teiden määrä on kasvanut maassamme vuosittain. Tämä vuosi näyttäisi olevan poikkeus.

"Pidän mahdollisena, että huonokuntoisten teiden määrä pienenee tänä vuonna. Pääteiden osalta tilanne näyttää hyvältä ja alemmallakin tieverkolla tämän hetken ennusteessa huonokuntoisia poistuu satoja kilometrejä päällystysohjelman vaikutuksesta", kertoo tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen Väylävirastosta.

Päällysteiden kunnossapitämiseksi tarvitaan paikkausten ja päällysteiden lisäksi myös teiden kuivatuksen parantamista. Kuivatusten kunnostukseen on panostettu tänä kesänä erityisen paljon. Tämä edistää päällysteiden pysymistä kunnossa.

Vaikka kesällä teitä on kunnostettu enemmän kuin moniin vuosiin, on Suomessa vielä paljon korjauksen tarpeessa olevia teitä. Korjausvelan kurominen umpeen on useamman vuosikymmenen työ, johon tarvitaan pysyvää rahoitusta.

Lue myös


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta