Hyppää sisältöön

Pasilan asemataideteos puhuu myötätuntoisemman maailman puolesta

Julkaistu 10.7.2020

Kesän aikana Pasilan juna-aseman pohjoinen alikulkutunneli saa väriä ja elävyyttä: Viva Granlund maalaa tunneliin taideteosta ZEN.

Siveltimenvetoja sateenkaaren väreissä

Mustalla maalilla vedetty ääriviiva, toinenkin. Pasilan alikulkutunnelin varastosta kuuluu vanerilevyjen kolinaa ja siveltimenvetojen hentoista ääntä. Taiteilija Viva Granlundin paikkasidonnainen 28 maalauksen kokonaisteos kasvaa päivä päivältä.

Väylävirasto tarjoaa Granlundille seinäpinta-alan Pasilan aseman pohjoisessa alikulussa. Alustavan varastotyön jälkeen vanerilevyt kiinnitetään alikulkuun, ja maalausten viimeistely tapahtuu tunnelissa.

– Teos käsittelee väkivallattomuutta, empatiaa, kunnioitusta, myötätuntoa, anteliaisuutta, rakkautta, ystävällisyyttä ja rauhaa sateenkaaren värein.

Taiteilijan mukaan monien ongelmien ratkaiseminen helpottuisi, jos nämä asiat olisivat läsnä ihmisten elämässä.

ZEN-taideteos käsittelee esimerkiksi empatiaa, anteliaisuutta ja rauhaa sateenkaaren väreissä. 

Vaihtoehtoinen julkinen teos kuvastaa hengellistä matkaa

Paikkasidonnaista julkista taidetta Granlund on tehnyt vuodesta 2006. Syntyperäinen helsinkiläinen huomaa kaupungilla kulkiessaan uusia paikkoja, jotka tuntuvat kutsuvan ihmettelyyn ja uuden luomiseen.

– Luovin taiteen ja aktivismin välimaastossa, kun työskentelen omaehtoisesti julkisessa tilassa.

Teoksia on syntynyt useille paikkakunnille ja mitä moninaisimpiin tiloihin: esimerkiksi Helsingissä Granlund on luonut taidetta Baanalle, Kolmannelle Linjalle ja Hakaniemen sillan alle sekä nuoriso- ja vanhainkoteihin.

Tila, paikka ja yhteisö sanelevat taiteilijan mukaan merkittävästi sitä, millainen teoksesta lopulta kypsyy.

– Pasilan teoskokonaisuus kuvastaa hengellistä matkaa, ja se sopii aiheensa puolesta hyvin juna-aseman läheisyyteen.

Granlund toivoo, että tunnelissa kulkevat heräisivät teoksen äärellä ajattelemaan uudesti ja saisivat jotakin matkaansa.

Taiteilija Viva Granlund tekee maalauskokonaisuutta kuusi päivää viikossa, 7–10 tuntia kerrallaan. 

Ääriviivojen luonnostelusta tunnelissa maalaamiseen

Idean Pasilan maalauskokonaisuuteen Granlund sai joulun aikoihin. Työluvan Väylävirastosta hän sai esiteltyään hankkeen luonnokset ja työsuunnitelman helmikuussa. Varastolla työ alkoi heti vapun jälkeen.

– Sain idean teoksen sarjallisuudesta tarkkaillessani tunnelin rakennetta, jossa kaakeli- ja betoniosuudet vuorottelevat.

Katutaiteen luonteeseen kuuluu nopeus, mutta Granlundin tekniikan ja teosten monitasoisuuden vuoksi työ voi kestää kauankin. Taiteilija viettää teoksensa ääressä kuusi päivää viikossa, 7–10 tuntia kerrallaan. Pasilan kokonaisuuteen menee koko kesä.

Työ on fyysisesti rasittavaa, mutta se palkitsee tekijänsä syvästi: vapaus ja omaehtoisuus paitsi mahdollistavat taiteen tekemisen myös suovat siihen voimaa.  

– Pidän siitä, että työ muuttuu matkan varrella enkä tiedä kaikkea etukäteen. Lopputulos yllättää minutkin!


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta