Hyppää sisältöön

Pasila–Riihimäki-rataosuuden välityskyvyn nostamishanke suunnitteilla

Julkaistu 2.8.2011

Liikennevirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen Pasila–Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn parantamisesta. Työn lähtökohtana on 30.6.2010 valmistunut Pasila–Riihimäki-rataosuuden alustava yleissuunnitelma, ympäristövaikutusten arviointi (YVA) sekä sitä varten tehdyt pohjatutkimukset. Alustava yleissuunnitelma täydennetään ratalain edellyttämän hallinnollisen käsittelyn, suunnitteluperusteiden ja suunnitteluohjeen mukaiseksi yleissuunnitelmaksi.

Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Tämä yleissuunnitelma sisältää ensimmäisen toteutusvaiheen tehtävät:

  • Tikkurilan vaihde- ja raiteistomuutokset
  • Hyvinkään vaihdemuutokset
  • Keravan tavaraliikenteen lisäraide Sköldvikin raiteelle
  • Riihimäen henkilöratapihan rata- ja vaihdemuutokset sekä laiturimuutokset ja hissin rakentaminen
  • muutokset linjaosuudella:
    o Kyrölän ja Purolan välisten lisäraiteiden toteuttaminen
    o Hyvinkää–Riihimäki-tavaraliikenneraiteen toteuttaminen

Hankkeen aikana järjestetään Järvenpäässä, Hyvinkäällä ja Riihimäellä kussakin kaksi yleisötilaisuutta. Ensimmäisissä tilaisuuksissa kerrotaan suunnitteluvaiheen käynnistymisestä ja sisällöstä. Jälkimmäisissä tilaisuuksissa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Ensimmäiset yleisötilaisuudet pidetään Järvenpäässä Järvenpää-talossa 9.8.2011 klo 18–20, Hyvinkäällä Laurea-ammattikorkeakoulussa 11.8.2011 klo 18–20 ja Riihimäen lukiossa 15.8.2011 klo 18–20. Paikalla on Liikenneviraston sekä suunnittelijakonsultin edustajia.

Hankkeen yleissuunnitelma valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2012. Rakennustyöt alkavat ensimmäisten kohteiden osalta aikaisintaan vuonna 2014.

Suomen vilkkain rataosa

Helsinki–Riihimäki-rataosa on junamäärältään Suomen vilkkain rataosa. Henkilöliikenteen suurin nopeus on 160 kilometriä tunnissa välillä Pasila–Tikkurila ja 200 kilometriä tunnissa välillä Tikkurila–Riihimäki. Tavaraliikenteen suurin akselipaino on 25 tonnia. Rataosaa käyttävät Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne, Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne sekä Pasilan, Vuosaaren ja Sköldvikin tavaraliikenne.

Rataosa on niin kuormitettu, että sille on tehtävä merkittäviä välityskykyä parantavia muutoksia, jotta sujuva liikennöinti tulevaisuudessa liikennemäärien kasvaessa voidaan varmistaa. Välityskykyä voidaan lisätä rakentamalla lisäraiteita ja muuttamalla liikennepaikkojen raiteistoja suuremman liikennemäärän vaatimuksia vastaavaksi.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta